23948sdkhjf

Ny design på ikonisk flaska

Absolut tar i år ett stort kliv in i framtiden genom att ge världens mest ikoniska vodkaflaska en ny design. Den nya flaskan är skapad av en grupp passionerade kreatörer vars uppdrag var hitta nya vägar i jakten på perfektion.
Allt sedan lanseringen 1979 har Absolut Vodkas flaska skiljt sig från mängden med sin rena design. Den nya flaskan är en utveckling av sin föregångare. Nyheterna inkluderar en uppdaterad logotyp, ett nytt skript och en ny medaljong. Den nya flaskan väger dessutom mindre och visar för första gången upp en helt ny varumärkessymbol.

Att uppdatera en ikon kräver extrem noggrannhet och känsla för detaljer. Därför har Absolut involverat en gravör och en kalligraf, som båda gett sina avtryck på flaskan i sin strävan efter perfektion.

– För mer än 30 år sedan skapade vi den perfekta flaskan, som kom att bli en ikon för flera generationer. Det är vågat att uppdatera en så fulländad design, men nu utvecklar vi flaskan för att göra den ännu bättre. Vi har fått förmånen att arbeta med de främsta kreatörerna inom sina discipliner och resultatet är fantastiskt. Den nya flaskan utstrålar allt som Absolut Vodka står för. Den är djärv, unik och kreativ – och redo att möta framtiden, säger Peder Clason, Global Brand Strategy Director, på Absolut.

– Absolut är ett kreativt varumärke som aldrig står stilla och som hela tiden går sin egen väg. För en tid sedan fattade vi beslutet att uttrycka detta genom att förnya vår mest ikoniska design. Med hjälp av ny teknik har vi lyckats fånga detaljerna i kreatörernas arbete, något som var en förutsättning för att vi skulle kunna förnya vår originalflaska. Slutresultatet återspeglar en svensk designtradition där varje element har ett syfte och är utförd på ett enkelt men elegant sätt, säger Caroline Mörnås, Global Design Strategy Manager på Absolut.

Absolut har många gånger utsetts till en föregångare i designsammanhang och flaskan har hyllats världen över. Den nya designen är utvecklad i samarbete med Brand Union som fick i uppdrag att skapa en framtida klassiker. En av de mest slående nyheterna är den nya symbolen på baksidan, som är en ny grafisk symbol för varumärket. Flaskans ikoniska form har förstärkts med tydligt markerade axlar, rakare hals och kropp och en plattare botten. Samtidigt har vikten reducerats för att minska miljöpåverkan i samband med produktion och transporter.



Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094