Förpackningen är död! Länge leve förpackningen!
Fördelen med att bli äldre är att man kan blicka tillbaka och göra historiska återkopplingar, jämföra med hur det var då och hur det är nu. Det som jag har upptäckt med ett historiskt perspektiv är hur svårt och lång tid det tar att förändra så kallade ”etablerade sanningar” hos vanligt folk.
Under ett par år hann jag lära känna en dynamisk bransch med högt tekniskt kunnande, ett starkt innovations- och utvecklingsdriv, som dessutom var mycket kundorienterad. Fram till då var det ganska okej att jobba i förpackningsbranschen. I mitten av 1990-talet startade vårt förlag Recycling, en tidning om miljöteknik. Återvinning höll på att bli på modet och förpackningarna var sedan dess det mest förhatliga samhällsfenomenet som fanns. Dagstidningarna fylldes med spaltmetrar om hur förpackningarna förstörde vår miljö och giriga förpackningstillverkar bara ville kränga på oss mer och mer förpackningar tills vi till slut drunknade i ett avfallsberg av förpackningar.
Sedan dess har funnits en djupt rotad misstro och överkänslighet hos den svenska befolkningen när just förpackningar kommit på tal. Förpackningar = problem. Som chefredaktör för nämnda tidning får jag väl erkänna att jag bidrog med att problematisera förpackningar. Som branschredaktör talar man ju gärna i branschens intresse och i just detta fall ville ju branschen att varenda förpackning skulle återvinnas. Ju fler som skulle återvinnas ju fler affärer, enkel matematik.
Idag har jag varit chefredaktör för Packmarknaden i åtta år. När jag började dominerade fortfarande uppfattningen bland allmänheten att förpackningar var något som katten släpat in (och folk sedan tvingades bära ut och sortera). Men sedan några år har det hänt något. Fokus i debatten har flyttats från förpackningen till svinnet av livsmedel som visat sig vara det egentliga miljöproblemet. Det tog lite tid innan detta började sjunka in hos breda allmänheten och fortfarande finns säkert en och annan övertygad förpackningstaliban i landet, men nu känns det faktiskt som förpackningen är på väg mot sin så välförtjänta upprättelse. Den har i alla år, med undantag från några få exempel, varit oskyldigt dömd. Förpackningen har precis som Tetra Paks grundare Ruben Rausings devis lyder ”sparat mer än den kostar”.
Det är därför också symboliskt att det är just Tetra Pak som i dagarna drar lans för förpackningens upprättelse. Inget annat förpackningsföretag har gjort mer för distributionen av livsmedel i världen och inget annat företag förtjänar mer att vara stolt över sina förpackningar än just Tetra Pak. De tar sitt ansvar som marknadsledare och går i täten för att vi konsumenter verkligen ska uppskatta en bra förpackning eller som Tetra Pak uttrycker det: Välj en god förpackning!