Ifoodbag tar in entreprenör
Start-up-produkten ifoodbag har enligt företaget nu bevisat att den kan hålla maten fryst i upp till 24 timmar. Nu går entreprenören Fredrik Wester in med pengar i bolaget.
– Det var länge sedan det hände något nytt på bärkassefronten. Utvecklingen har stått stilla under många år – fram till nu då ifoodbag möter livsmedelsindustrins behov av en intelligent bärkasse med samma produktionskostnad som vanliga matkassar, säger Karl Fallgren , VD och grundare av ifoodbag.
ifoodbags lösning är en vattentålig bärkasse tillverkad i papper, med kyl- och frysfunktion som fungerar i upp till 24 timmar, anpassad för e-handelsföretag som säljer livsmedel över nätet såväl som livsmedelsbutiker.
I och med en nyligen avslutad testperiod med enbart positiva resultat anses produkten nu vara helt färdigutvecklad. Testerna genomfördes av oberoende experter hos forskningsinstitutet Innventia och utfördes både i ackrediterat laboratorium och i verklig miljö hos ett antal väletablerade aktörer inom onlinebaserad dagligvaruhandel som resulterat i kundorder med förskottsbetalningar.
– Kassen uppnådde förväntat testresultat och vi har bevisat att produkten fungerar. Trots att produkten inte finns på marknaden ännu har vi redan märkt av ett enormt intresse bland såväl nationella som internationella intressenter. Vi har till och med signat avtal med ett flertal kunder och nya investerare tillkommer ständigt. Jag är otroligt glad att kunna presentera bolaget senaste tillskott, säger Fredrik Wester .
Fredrik Wester kliver in som investerare och ny partner. Fredrik Wester har varit entreprenör sedan han var 16 år. Han har ett omfattande retail-kunnande och har tillgång till ett globalt nätverk inom detaljhandeln, han har bland annat haft ett samarbete med e-handelsjätten Amazon.
– Det här är en briljant produkt som kan bli hur stor som helst, säger Fredrik Wester. ifoodbag motbevisar alla som trott att en papperskasse är vad det är. Och istället för att sätta en färdig lösning i handen på kunden har ifoodbag utvecklat en produkt utifrån ett faktiskt behov. På samma sätt jobbar vi inom den digitaliserade snabbväxande spelvärden där det händer något nytt hela tiden – och det är så man lyckas förändra människors livsstil.
Koncept ifoodbag innebär enklare och billigare transporter av frysta- och kylda varor, ökad kvalitet på livsmedel och mindre behov av tillsatser. Minskat matsvinn är ytterligare en positiv effekt och med den nya produkten hoppas företaget kunna rädda mat som tidigare blivit förstörd i varmt klimat till exempel.
Bakgrund:
- Idén föddes under Karl Fallgrens civilingenjörsutbildning på KTH.
- Innovationen omfattar ett nytt system som håller innehållet iskallt i produkten ifoodbag.
- Produktionskostnaden för produkten ifoodbag kommer att ligga i paritet med den för en traditionell papperskasse.
Någon bild finns ännu inte tillgänglig på den revolutionerande bärkassen. Hur påsen ser ut kommer att presenteras vid den första lanseringen, enligt Karl Fallgren.