23948sdkhjf

Brother lägger bud på Domino

Det är en storaffär på gång inom märkning och etikettering. Japanska Brother Industries har lagt ett bud på brittiska Domino. Brother vill in på marknaden för industriellt inkjettryck.
Konkurrensen inom märkning och etikettering hårdnar. Flera större aktörer som Epson och Xerox nosar på marknaden som en del i sin satsning på industriellt tryck. De kommande åren tros inkjet och andra digitaltryckstekniker ta över stora delar av tryckteknikmarknaden från traditionell offset och flexo. När inkjet gör sitt intåg för fyrfärgstryck på breda banor, följer produktmärkning liksom med i konceptet.

Den här konkurrensen är Domino inte ensamt om att erfara. Även de övriga två stora teknikleverantörerna inom märkning och etikettering, Dover med Markem-Imaje och Danher, får det tuffare i den här konkurrensen och kan komma att behöva alliera sig eller som Domino sälja till någon av de stora IT-/Konsumentproduktföretagen, som nu ger sig in i marknaden med betydligt större finansiella muskler.

Budet på Domino ligger 27 procent över den senaste kursen före budet, men 42 procent över det senaste halvårets genomsnittskurs i Domino. Det har förekommit spekulationer om att något var i görningen, till följd av en vinstvarning från Domino i juni förra året. Den kom om ett resultat av allt hårdare konkurrens på marknaden i Asien, samtidigt som man måste investera alltmer i produktutveckling för att positionera sig på en bredare marknad för digitaltryck.



Domino N610i, inkjet-press för etikettproduktion.

På senaste Labelexpo visade Domino sina ambitioner att bredda produktportföljen med lanseringen av inkjet-pressen Domino N610i på Labelexpo. En smalbanepress för etikettproduktion i upp till sju färger och med en maxkapacitet på på 75 meter i minuten.

Peter Byrom, ordförande i Domino, säger till Financial Times att det förändrade landskapet kräver en större partner.

– De marknader där Domino konkurrerar på förändras, med ökad användning av digital tryckteknik, som lockar till sig en ny typ av konkurrenter med betydligt större kostym och finansiell eldstyrka än Domino, säger Peter Byrom.

Brothers bud på Domino värderar bolaget till drygt 1,03 miljarder brittiska pund. Det är 15 gånger företagets årliga vinst före skatt och bokslutsdispositioner.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125