23948sdkhjf

3DP, 3PL och tryckt elektronik

Välkommen till ännu ett teknikspäckat nummer av Packmarknaden. I den här utgåvan bjuder vi på några spännande inslag av vad framtiden bär i sitt sköte.
Min kollega på Nordisk Papperstidning, Mikael Hedlund, har gjort ett reportage om tryckt elektronik, en teknik utvecklad i Sverige, men som kanske först kommer att kommersialiseras av tyska företag. Intresset från svensk tryckgrafisk industri är nämligen alldeles för klent, menar Magnus Berggren, professor i organisk elektronik vid Linköpings Universitet.

Ett annat spännande reportage är gjort av min kollega Monica Almgren på tidningen Verkstäderna, som i december besökte Autodesk University i Las Vegas där 3D Printing stod högt på agendan. Att skriva ut produkter som man skriver ut ett dokument har länge varit en dröm för produktutvecklare. Redan i början av 1980-talet började teknik för 3D-printing utvecklas, men det är först på senare år som den tekniska utvecklingen på allvar tagit fart och priserna på tekniken närmat sig kommersiellt intressanta nivåer, inte minst på grund av att många patent nu har löpt ut.

Som en följd anammas tekniken i etablerade tillverkande företag, men det dyker också upp nya som snabbt har anammat den nya tekniken för att erbjuda skräddarsydda produkter till konsumenter som kan beställa dessa styckvis via nätet. Andra erbjuder 3D printing som en tjänst, för den som gjort en egen produkt. Det är bara att skicka över filen. Om 3D printern även kommer att gör sitt intåg i var hens hem som dokumentskrivaren en gång gjorde återstår att se, men säkert kan det blir verklighet för åtminstone enklare produkter.

I detta nummer speglar vi i reportaget om DreamLogistics också den intressanta utvecklingen av e-handeln. e-handeln har inneburit att inpackning och ompackning av produkter har blivit vanligare här hemma i Sverige. Logistik- och distributionsföretag som PostNord har naturligtvis utvecklat denna tjänst som en del i sin satsning på 3PL, men det dyker också upp helt nya aktörer som helt inriktat sig på att serva e-handelsföretag, som DreamLogistics.

E-handeln växer kraftigt och är därför också ett naturligt inslag i den dag om Förpackningstrender i detaljhandeln, som Packmarknaden arrangerar tillsammans med Dagens Handel i Båstad i sommar, under Entreprenörsveckan. Mer om program och innehåll den dagen hittar ni i denna tidning men också på vår hemsida www.entreprenorsveckanbastad.se

Må gott tills vi ses här i april. Idag den 9 mars kom våren på allvar till landet. Med så tidig premiär får man räkna med många bakslag, men vad gör väl det. Nu njuter man!

Marcus Petersson
Chefredaktör

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062