23948sdkhjf

e-handelskunder allt mer krävande

UPS presenterar i samarbete med researchföretaget comScore, Inc den andra europeiska UPS Pulse of the Online Shopper-studien som analyserar vad det är som driver konsumenter vid köp på nätet. Resultaten visar på att nätkunderna blir allt mer krävande.
Den europeiska studien är del av en global undersökning som även analyser av trender i Asien, Brasilien, Mexiko och USA. Europeiska konsumenter förväntar sig en övertygande näthandels- och butikupplevelse samt flexibiliteten att kunna välja när och hur de får sina paket.

E-handelskunder på alla marknader söker alternativa leveransalternativ, särskilt i Europa där 32 procent svarar att de skulle föredra om deras paket kunde levereras inte bara till hemmet utan till flera platser. Detta är en ökning jämfört med den tidigare undersökningen.

– Tekniken utvecklas och konsumenternas förväntningar förändras med den. ”Flexkunderna" vill ha bekvämlighet och omfattande information när de handlar på nätet. För att möta dessa förväntningar är UPS väl förberedda för att hjälpa återförsäljare att utveckla innovativa logistiklösningar som gör dem framgångsrika med sin e-handel, säger Scott Aubuchon, marknadsansvarig vid UPS Europe.

Detaljerad produktinformation och innehåll på nätet kan aldrig ersätta en välinformerad butikssäljare men det kan hjälpa konsumenten med research innan ett besök i butik. Endast 59 procent av e-handelskunderna är nöjda med den mängd produktdetaljer som erbjuds på nätet och som ska hjälpa dem att avgöra om en produkt uppfyller deras behov.

Kring frågor som rör leveransinformation svarar mer än hälften (52 procent) av de tillfrågade att de föredrar att se den förväntade ankomstdagen framför antalet dagar som det tar för produkten att komma fram. Teknik förändrar våra shoppingvanor på oväntade sätt

Med ny webb- och mobilteknik blir det lättare att jämföra priser. 35 procent av e-handelskunderna svarar att de jämför priser på sina telefoner medan de är i butiken. För en tredjedel av de europeiska konsumenterna har även sociala medier ett inflytande över inköp som görs på nätet. Både nöjda och missnöjda kunder menar dessutom att de i sociala medier skulle uttrycka sina åsikter och upplevelser av att handla på nätet.

Att erbjuda leveransalternativ mot slutet av köpet, tillsammans med flexibla returmöjligheter är också viktiga. Idag är endast 53 procent av konsumenterna nöjda med smidigheten kring onlinereturer/ byten. Leveranstiderna är också en viktig faktor då 58 procent av konsumenterna har övergett ett onlineköp på grund av långa leveranstider eller för att leveransdatum inte kunde anges. Fri frakt fortsätter att driva inköpsbeslut. 67 procent anger att de skulle kunna vänta ytterligare 1-3 dagar på sitt paket, så länge frakten var gratis.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062