23948sdkhjf

PAL-Cut utsett till ”gasell”

PAL-Cut A/S, specialister på arkmatare till palleteringsmaskiner, växer snabbt och blev nyligen utsedd till ”Gasellföretag” av tidningen Børsen i Danmark.
Under de senaste fyra åren har verksamhetens bruttovinst ökat med 458 procent. Bakom framgångarna ligger stora investeringar i produktutveckling och försäljning. Nu görs investeringar i Sydeuropa och potentialen är stor.

De senaste två åren har PAL-Cuts försäljning av glidskyddslösningar ökat med 30–40 procent. Det är främst företagets lösning för automatiserad frammatning av mellanläggsarket Antim65 för robotpaketeringslinjer som ligger bakom ökningen. Utvecklingen har varit så positiv att det gör att företaget hamnar på plats 75 av 1 500 företag på Børsens ”Gasellista” för 2014. Børsen är Danmarks största affärstidning, och motsvarighet till Dagens Industri i Sverige.

– Vi är mycket glada över att vi nu kan skörda framgångarna från en lång rad investeringar i vårt PAL-Cut-koncept. Kunderna kan se att det förbättrar paketeringslinjens produktivitet och minskar förbrukningen av emballage, säger Rudi Pedersen, vd för PAL-Cut A/S.

– Vårt mellanläggsark Antim65 bidrar till att stabilisera pallarna vid transporten så att märkesvaror kan levereras oskadda till butikerna.

Han nämner C&D Foods som exempel, Europas största producent av djurmat. De löste problemen med sina 180 cm höga pallar som ofta kollapsade under transport, vilket även ledde till många reklamationer från kunder, ofta stora europeiska snabbköpskedjor. De använder nu Antim65 som är ett mellanläggsark med ett särskilt glidskyddslager som gör att varorna på pallen inte rubbas.

Enligt Rudi Pedersen visar den kraftiga tillväxten att försäljningsstrategin, som fokuserar på stora livsmedelskedjor och dryckesvaruproducenter, är den rätta och har lett till att företaget kunnat värva kunder som Arla, Nestlé, Mondelez och Kellogg's.

– Den goda tillväxten fortsatte under 2014 med den hittills största omsättningen och det bästa resultatet, säger en glad Rudi Pedersen.

Nästa steg enligt företagets vd är en expansion i Sydeuropa med etablering av agenter i Spanien och Italien. Här ser han stor potential inom källvatten- och livsmedelsbranschen, men även inom produktionen av pappersprodukter för konsumentmarknaden där pallarna är höga och måste vara stabila under transporten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063