Föredrar färskfiber för choklad
– När vi väljer kartong till en chokladförpackning, så är det lukt- och smakneutralitet som är avgörande. Självklart ska kartongen passa för den konstruktion som vi valt, men om vi inte minimerar risken för att chokladen får en bismak av förpackningsmaterialet, då spelar det övriga ingen roll.
– I många av våra förpackningar är det direktkontakt mellan livsmedlet och förpackningsmaterialet. Allt material som ska vara i direkt kontakt med livsmedel väljer vi med stor hänsyn till lukt-, smak- och migrationsfaktorer, berättar Koen Penne, projektledare på Du Caju.
Sedan mer än 25 år tillbaka har Du Caju ett samarbete med den stora belgiska chokladtillverkaren Barry Callebaut. Med jämna mellanrum får man uppgiften att för dem producera avancerade promotionförpackningar som ska fungera som införsäljare och förstärkare av varumärket. Den senaste i raden, The Origin Box, har en yttre ask med ett brunfärgat specialpapper från James Cropper, Colorscope Bitter Chocolate 350 g/m2.
Erwin Heeren, Tom Du Caju och Koen Penne på Du Caju Printing & Packaging visar stolt upp The Origin Box.
Inne i boxen ligger prover på choklad från många länder, där varje chokladprov är packat i en tårtbitsformad förpackning av Incada Silk 300 g/m2 från Iggesund Paperboard. I förpackningen finns också ett informationsmaterial i form av en snurra, där man får information om de olika chokladsorterna. Snurran är tryckt på Invercote Creato 400 g/m2, och är omsluten av samma material som ytterkartongen.
Allt det bruna omgivande materialet har fått en mycket matt karaktär md hjälp av en dispersionslack, och det matta bryts på förpackningens framsida av en smakfull och detaljrik guldfoliering. ”The Origin Box” var finalist i ECMA/Pro Cartons europeiska förpackningstävling 2014.
– Erfarenheten har lärt oss att till den här typen av förpackningar är det bara färskfiberkartong som håller måttet. Vi har dessutom stöd i våra val av kunden, Barry Callebaut, som via sitt eget sensoriska laboratorium låter testa allt förpackningsmaterial i upp till 60 dagar, berättar Erwin Heeren, inköpare på Du Caju.
Som inköpare måste han också hålla sig a jour med både miljödebatt och diskussionen om hur mineraloljor i returfiberbaserade material kan kontaminera förpackade livsmedel.
– Mineraloljedebatten följer vi med stort intresse, och det gör också våra mest kunniga kunder. Däremot noterar vi ingen ökad efterfrågan på spårbarhetscertifieringar av kartongmaterial, vare sig det gäller FSC eller PEFC. Där ligger efterfrågan stadigt mellan tre och fem procent av vår totala volym, berättar Erwin Heeren.