Snabb ökning av återvunna dryckeskartonger
Återvinningsgraden för dryckeskartong i Sverige har ökat i snabb takt på bara tre år. Nya siffror visar att nära 40 procent av svenskarnas kartongförpackningar för mjölk och juice återvanns 2014.
– Vi är väldigt glada för det här resultatet, och vi vill tacka för det ökade engagemanget kring återvinning. Vi fortsätter nu att arbeta med att öka återvinningen av dryckeskartong i Sverige och vi kommer att fortsätta det framgångsrika samarbetet med Världsnaturfonden, WWF, säger Erik Lindroth, miljödirektör, Tetra Pak Nordics.
Det var i mars 2012 som Tetra Pak och Världsnaturfonden WWF utmanade svenska folket i att återvinna fler kartongförpackningar. Nya mätmetoder visade då att återvinningsgraden bara var drygt 23 procent i Sverige, en siffra lägre än man tidigare trott och lägre än genomsnittet i Europa. Det innebar att stora råvaroresurser gick till spillo då mjölk-, fil- och juiceförpackningar inte blev till returfiber i särskilt hög usträckning.
Tetra Paks och WWF:s gemensamma satsning har som långsiktigt mål att minst hälften av alla kartongförpackningar i Sverige ska materialåtervinnas år 2020. Det kan uppnås om varje svenskt genomsnittshushåll återvinner fyra förpackningar i veckan.
– Vi fortsätter att uppmana folk att återvinna ännu mer. En använd kartongförpackning är en värdefull råvara för nya produkter. Det är både lätt och rätt att återvinna och därmed en viktig del i en hållbar livsstil, säger Erik Lindroth.
En central del i Tetra Paks arbete för att öka återvinningsgraden har varit att engagera skolungdomar. Andra satsningar har varit kundsamarbeten, aktiviteter som SM i kartongvikning, information till konsumenter om hur man återvinner förpackningar samt en sida på Facebook, kallad Återvinnarna, som nu har nära 20 000 följare.