23948sdkhjf

Retursystem i gränslöst samarbete

Svenska Retursystem och Norsk Lastbaerer Pool (NLP) har signerat ett samarbetsavtal som gör det möjligt att använda returhelpallar för leverans av varor mellan länderna. Detta är till stor fördel för både producenter, leverantörer och daglivaruhandeln i båda länderna, menar organisationerna.
Systemet med returhelpallar har haft en kraftig utveckling sedan starten 2004, och idag är över 600 av Sveriges dagligvaruhandels aktörer med i systemet. Många leverantörer levererar varor över nationsgränserna, men eftersom retursystemen är nationella kan man inte använda returhelpallarna vid export. Genom Svenska Retursystems samarbete med NLP kommer det att vara möjligt att använda returhelpallen för leverans över nationsgränsen.

– Samarbetet möjliggör leveranser på returhelpall till både Svenska och Norska handeln utan att våra kunder behöver särskilja om det är en svensk eller norsk pall. Detta innebär att varor som säljs i båda länderna inte behöver ha unika artikelnummer vilket i sig kraftigt förenklar produktions- och leveransflöden. För våra kunder på handelssidan innebär detta att de endast behöver arbeta i ett gränssnitt oavsett om leveransen kommer från Norge eller Sverige. Detta ger fördelar för alla i varuflödet.

Svenska Retursystem och NLP har sedan länge använt identiska returhelpallar i sina respektive retursystem och med liknande affärsupplägg som baseras på dygnshyra. Den enda skillnaden mellan de olika pallarna är företagens logotyper. Det nya systemet börjar gälla från och med 1 mars.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063