Hårdvaluta i vinhyllan
Kändisar är hårdvaluta när det kommer till att sälja produkter idag. Döda som levande. En av vår tids största kändisar är utan tvekan Elvis Presley. Han är som varumärke kontrakterad av Delicato Family Vineyards som nu lanserar den åttonde årgången av ”kungens” Cabernet Sauvignon.
Det som gömmer sig i flaskan är minst lika exklusivt som etiketten, menar Delicato. 2013 gav en rekordskörd av exceptionell kvalitet. Det måttliga och milda vädret under hela växtsäsongen var perfekt för vinrankorna. Friska vinterregn följdes av en varm, torr vår och den varma sommaren gjorde att frukten fick hänga längre på vinrankorna vilket i sin tur gjorde att den fick nå totalt full mognad.
Delicatos beskrivning av vinet lyder:
Vinet har en klar blåröd färg, en djärv doft av mörka körsbär, svartpeppar och viol. Smaken bjuder på mörka körsbär, svarta vinbär, jordighet, kryddor och sammetslena tanniner.
Vinet kan med fördel avnjutas tillsammans med en av sina Elvis-favoriter ur skivsamlingen, menar Delicato med uppmaningen ”Låt karisman och artisteriet leda kvällen rätt”.
Elvis the King of Rock ’n’ Roll finns i Systembolagets butiker. Delicato Family Vineyards är en familjeägd vinproducent i Kalifornien och representeras i Sverige av Hermansson & Co.