23948sdkhjf

Miljövänligt viktigt för unga

Unga konsumenter födda 1980-2000 ställer högre krav på förpackningar. Genom att använda mer miljövänliga förpackningar skulle handeln kunna öka både sin omsättning och marginal. Det visar en ny marknadstudie av Stora Enso som offentliggörs idag.
Idag presenterar Stora Enso sin nya rapport ”Future of Packaging for the Millennials” som bland annat visar att handeln och producenter kan uppnå upp till 4 procents ökad nettoomsättning och en förbättrad rörelsemarginal med upp till 2,5 procentenheter om de drar nytta av möjligheterna med hållbara förpackningar.

Stora Enso har undersökt inställningen till hållbarhet inom förpackningar bland Millennials, det vill säga den generation som är född mellan 1980-2000, som visar att denna yngre, snabbt framväxande gruppen av konsumenter ställer allt högre krav på producenter och detaljhandlare att använda sig av hållbara material i sina förpackningar.



80% av Millennials anser att förpackningen är en viktig faktor vid köpbeslut när de handlar dagligvaruprodukter och hela 85 procent anser att förpackningsmaterialet är en del av varumärkesupplevelsen jämfört med 71 procent bland tidigare generationers konsumenter.

Andra fakta från undersökningen bland Millennials är bl a:

– 44 % anger att de är villiga att betala extra för att få produkter med hållbara förpackningar

– 79 % vill att hållbara förpackningar ska vara märkta som ekologiska

– Sex av tio anser att förpackningens miljöpåverkan är viktig genom alla steg i en produkts värdekedja

Rapporten visar också att Millennials förväntas utgöra nästan hälften av den samlade arbetskraften i Europa 2025 och att i dag anser 70 % av Millennials sig att vara miljömedvetna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063