Miljövänligt viktigt för unga
Unga konsumenter födda 1980-2000 ställer högre krav på förpackningar. Genom att använda mer miljövänliga förpackningar skulle handeln kunna öka både sin omsättning och marginal. Det visar en ny marknadstudie av Stora Enso som offentliggörs idag.
Stora Enso har undersökt inställningen till hållbarhet inom förpackningar bland Millennials, det vill säga den generation som är född mellan 1980-2000, som visar att denna yngre, snabbt framväxande gruppen av konsumenter ställer allt högre krav på producenter och detaljhandlare att använda sig av hållbara material i sina förpackningar.
80% av Millennials anser att förpackningen är en viktig faktor vid köpbeslut när de handlar dagligvaruprodukter och hela 85 procent anser att förpackningsmaterialet är en del av varumärkesupplevelsen jämfört med 71 procent bland tidigare generationers konsumenter.
Andra fakta från undersökningen bland Millennials är bl a:
– 44 % anger att de är villiga att betala extra för att få produkter med hållbara förpackningar
– 79 % vill att hållbara förpackningar ska vara märkta som ekologiska
– Sex av tio anser att förpackningens miljöpåverkan är viktig genom alla steg i en produkts värdekedja
Rapporten visar också att Millennials förväntas utgöra nästan hälften av den samlade arbetskraften i Europa 2025 och att i dag anser 70 % av Millennials sig att vara miljömedvetna.