Framgångar för ny svensk vodka
Virtuous Vodka har den senaste tiden haft stora framgångar; utvidgad försäljning på Systembolaget, avtal med flera nya viktiga försäljningskanaler i Sverige liksom vidare exportframgångar.
Produkten Virtuous Selection, en förpackning småflaskor med samtliga sex smaker, har klättrat ännu mer i rankingsystemet för Systembolagets ordinarie sortiment och tar från mars plats på hyllan i totalt 71 av Systembolagets butiker över hela Sverige. Det är en ökning från 32 butiker, och innebär att Virtuous tar hyllplatser från en väldigt etablerad vodkaproducent.
Virtuous har sedan tidigare sitt utbud hos försäljningskanaler som Menigo, en av Sveriges största grossister, samt Österlenbryggarna som levererar till restauranger och barer i främst Skåne. Nu har dessa utökats med tre nya försäljningskanaler; Nores, en inköpsorganisation för över 400 restauranger i Sverige där Virtuous är en av få utvalda leverantörer; den nya dryckesgrossisten Vin&Spritlagret; samt Kjeffes Bodega, en ny distributör som är specialiserad på ekologiska och naturliga produkter.
Virtuous har sedan tidigare exporterat mindre testordrar till länder som Tjeckien, Tyskland, Holland, Italien och Australien. Nu har fler exportmarknader som Danmark också beställt sådan testorder och Tyskland har återbeställt en mindre order. Förhandlingar med andra länder i Europa och Asien pågår också. Vidare är kunden i Australien, The Liquor Baroness, en specialiserad alkoholleverantör som fokuserar på småskaliga exklusiva och välproducerade märken från världen över, lyrisk över produkterna och ser stor potential i Asien- och Stillhavsområdet. Lisa McGee, ägare och vd för The Liquor Baroness, kommenterar:
− När vi träffade Virtuous på mässan Bar Convent Berlin 2013 och testade produkterna blev vi helt överväldigade av konceptet och kvaliten. Nu när vi erbjuder produkten till våra kunder har responsen varit otrolig - när de fått prova märker de direkt den hantverksmässiga kvaliten. Konsumenterna gillar också den vackra flaskan och de naturliga färgerna, och tycker det är roligt med ett svenskt vodkamärke som finansierats via crowdfunding med mantrat att skapa en äkta vodka helt utan fusk.