23948sdkhjf

Utforskar designtrenderna i Paris

Denna vecka åker ett 30-tal studenter från Nackademins förpackningsutbildning till Paris. Målet är att hämta inspiration för att vid hemkomsten ta fram en konstförpackning för valfri produkt.
– Det ska bli otroligt spännande att se vad studenterna kommer fram till i projektet. Den moderna konsten är lite av en röd tråd under resan och omfattar allt ifrån förpackningar, design, arkitektur, mode till retailkoncept. Popkonst och design går ständigt sida vid sida, både i reklam och förpackningsdesign, berättar Janne Wigen från produktionsbyrån Okidok! som är samarbetspartner till både resan och projektet.

Studenterna är på plats i Paris under totalt 5 dagar och schemat är digert. Bland annat besöks Emballage – årets största förpackningsmässa i Europa, designbyråerna Landor och The Brand Union, Picassomuseet, det nyöppnade Fondation Louis Vuitton, en mycket spännande utställning kring form, design och konst på Centre Pompidou och konceptbutiken Colette m.m.

Målet med resan är att studenterna ska få inspiration, bland annat från modern konst för att kunna utforska hur den kan användas i utvecklingen av en förpackningsdesign av förpackning. Resan mynnar ut i ett projekt kring uppdraget att ta fram en konstförpackning för valfri produkt. Alla arbeten kommer att presenteras i sin helhet efter den 12 januari.

– Ett nära samarbete med näringslivet är bärande för alla våra utbildningar på Nackademin. Redan från dag ett introducerar vi branschen i utbildningen eftersom det är viktigt att studenterna känner den nära kopplingen till deras kommande arbetsliv. Resan till Paris för att hitta inspiration är en del av det viktiga arbetet, berättar Nils Danielsson, utbildningsledare för utbildningen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063