23948sdkhjf

Kraftig tillväxt för Boxon i Kina

Nya kunder strömmar till i allt snabbare takt och effektivare samverkan med strategiska partners har lett till att Boxon China för tredje kvartalet i rad rapporterar tillväxt.
– Vi såg ett behov från många Skandinaviska och Europeiska kunder som har flyttat sin produktion till Kina att kunna erbjuda förpackningsmaterial och lösningar på plats. Att vi var en av de första Skandinaviska företagen som började erbjuda detta har lett till att vi utvecklat goda kundrelationer och en bred kundbas, berättar Tom Johnson, General Manager Boxon China.

Boxon China finns på plats i Shanghai sedan 2011 för Skandinaviska kunder som efterfrågar förpackningslösningar på den Kinesiska marknaden. Redan från start togs beslut att implementera den skandinaviska affärsmodellen i Kina med Skandinaviskt ledarskap. Tom Johnson driver och utvecklar Boxon China med ett team på 20 personer inom sälj, logistik, inköp samt konstruktion och design. Hittills i år har man haft en tillväxt på över 50 % i försäljningsvolym och ökade marginaler mot förra året.



Tom Johnson, General Manager Boxon China.

– Den kraftiga tillväxten är ett tydligt bevis på att vi lyckats utveckla Boxon China till en väl fungerande leverantör och partner till våra kunder. Vi har skapat de rätta förutsättningarna för att kunna ta nästa stora kliv och ytterligare bredda kundbasen. Marknaden för utländska förpackningsföretag i Kina är nu mogen både på kund- och leverantörssidan. Vårt koncept som totalleverantör av förpackningar i kombination med vårt serviceerbjudande har fått ett rejält fotfäste, fortsätter Tom Johnson.

Men att ta steget och etablera sig i Kina är inte självklart för alla. Trots påtryckningar från kunder om att ta steget har flera aktörer i branschen tvekat och valt att fortsätta serva kunderna från Sverige. De som löst leveranserna från Sverige till Kina får dock allt svårare att behålla sina kunder, som hellre ser att förpackningsflödet hanteras lokalt.

Boxon tror starkt på detta koncept då behovet bland Europeiska globala bolag med produktion i Kina är utbrett och efterfrågat.

- I närmsta planeringen ligger en ny logistikdesign tillsammans med våra strategiska partners för att öka vår lönsamhet och bättre möta kundernas leveranskrav, avslutar Tom Johnson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.752