23948sdkhjf

Ny förpackning för köttfärs

Längre hållbarhet, mindre fraktvolym och mindre förpackningsmaterial. Hur mycket bättre kan det bli? Ja det kan man fråga sig när Mat.se i samarbete med Styckmästarn lanserar köttfärs packad på plastrulle.
Traditionellt packas köttfärs idag i plasttråg med modifierad atmosfär, s k MAP-förpackning, med en hållbarhet från packdatum på 8 dagar. Eller så mals och packas färsen i tråg direkt i butik med en hållbarhet på 2-3 dagar. Nu lanserar Mats.se och Styckmästarn vakuumpackad köttfärs i plastrulle, en konventionell förpackning som använts i åratal till sylter, gröt och andra trögflytande produkter.

– Produkten som vi börjar med är KRAV-märkt färs. Den har en miljöorienterad kundkrets och miljövinsterna med förpackningen är stora. Om vi hade packat all vår köttfärs i den här förpackningen hade vi minskat vår förbrukning av förpackningsmaterial med 90 procent, och i slutänden samma mängd förpackningsavfall hos konsumenten, säger Daniel Wahlgren, som är VD i Styckmästarn.

Viktminskningen per förpackning går från 30 gram till 3 gram och totalt för Styckmästarn skulle det innebära att man på ett år skulle kunna minska sin förbrukning av förpackningsmaterial för köttfärs från 80 ton till 8 ton per år.

Men varför gör ni inte det då?

– Det finns ett visst motstånd i handeln mot förpackningen eftersom den vakuumpackade färsen blir lite rödbrun. Den ser helt enkelt inte lika röd och färsk ut som i en MAP-förpackning, trots att den är det. Men ju fler kunder som förstår de miljömässiga vinsterna med förpackningstekniken desto närmare kommer vi vårt mål om en hållbarare färsprodukt på den svenska marknaden, säger Daniel Wahlgren.

Den vakuumpackade färsen håller sig färsk mer än dubbelt så många dagar jämfört med färs som packats i MAP-tråg, enligt Daniel Wahlgren.

– Trågpackat i modifierad atmosfär har maximalt 8 dagars hållbarhet medan vakuumpackad färs i plastrulle har upp till 21 dagars hållbarhet. Det bidrar till att minska matsvinnet i såväl butiker som hos konsumenterna. Mat.se är en mycket intressant kund till oss, som snabbt kan ställa om sitt flöde och medverka till att vi når ut med den nya förpackningen.

Den nya förpackningen för KRAV-märkt färs kommer också att dyka upp i vissa fysiska butiker.

­– Det finns ett intresse från vissa butiker. Kunderna till KRAV-märkt kött är miljömedvetna och vet att det är en bra produkt i en bra förpackning de köper, säger Daniel Wahlgren.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.067