Årets vinnare i Packaging Industry Awards
Vinnarna i Packaging Industry Awards 2014 korades i förra veckan på förpackningsmässan Empack. Vinnarna mottog sina utmärkelser under festlig inramning på mässans Packscen.
Ett av priserna, Packmarknaden Award, är ett hederspris till en person som genom sin yrkesgärning gjort ett bestående avtryck i förpackningsbranschen. Detta tilldelades i år Kerstin Dahl, grundare och delägare i byrån Idego Design i Helsingborg.
Kerstin Dahl, Idego Design.
– Det var extra kul att för första gången få dela ut vårt hederspris till en kvinna. Kerstin har hunnit uträtta otroligt mycket och har ett grundmurat gott rykte som en av branschens vassaste byråer för emotionellt effektiv förpackningsdesign. Hennes namn kom upp som förslag från flera håll, säger Packmarknadens chefredaktör, Marcus Petersson.
Intresset för tävlingen har etablerat sig på en bra nivå med ett lagom antal nomineringar i de olika kategorierna, menar han.
– Vi har haft ett femtiotal unika bidrag, varav flera har nominerats i mer än en kategori, vilket utgör en bra bas för att kunna välja värdiga vinnare. Tävlingen fokuserar på nya produkter på marknaden så det är extra kul att på ett tidigt stadium kunna ge dessa en skjuts genom att med priset ge dem den uppmärksamhet de förtjänar, säger Marcus Petersson.
Packaging Industry Awards arrangerades i år för sjätte året i följd. Nästa års prisutdelning kommer att hållas på Scanpack 2015.
Här följer samtliga vinnare i Packaging Industry Awards 2014:
Packaging Sustainability Award 2014 tilldelas
Orkla Foods Sverige för Felix nya ketchupflaska
Lars-Erik Johansson, Produktchef för Felix mottar priset av easyFairs Marknadsschef Susanne Hallencreutz.
Statut: Tilldelas det företag som genom en ny förpackning, produktionsmetod eller sätt att använda en förpackning på ett märkbart och mätbart sätt minskar produktens eller företagets miljöbelastning.
Juryns motivering:
Orkla Foods Sverige har genom lanseringen av en ny ketchupflaska för sitt varumärke Felix uppnått stor miljövinster. Genom att blåsa flaskorna på ort och ställe där ketchupen tillverkas besparar man miljön utsläpp av koldioxid från transporter av tomma flaskor. Reduceringen av koldioxidutsläpp är så stor som över 90 procent.
Ytterligare bidrar den nya flaskans design till minskat matsvinn. Med en bred kapsyl står den stadigt på ”hudvudet” på såväl matbordet som i kylskåpet, och gör den lätt att tömma på hela innehållet. En greppvänlig midja hjälper här även konsumenten att göra jobbet.
Packaging Innovation Award 2014 tilldelas
Wellplast AB för PPC – Plastic Pallet Concept, ett nytt unikt pallkoncept
Jonas Friberg, Försäljningschef på Wellplast, t h, mottog priset av Packmarknadens Chefredaktör Marcus Petersson.
Statut: Tilldelas ett företag som har utvecklat ett unikt, nyskapande material, förpackning eller maskinsystem inom förpackningsområdet.
Juryns motivering:
Wellplast har genom gediget utvecklingsarbete i nära samarbete med ledande returpallsanvändare utvecklat ett nytt, unikt pallkoncept bestående av plastpall, lock kragar eller sleeves. I förgrunden har stått förbättrad ergonomi vid i- och urlastning av pallarna, förbättrat skydd mot regn och smuts, ett system som passar lika bra för tungt som för lätt gods, hög staplingsstyrka och lång livslängd.
Ett exempel på innovation i systemet är att pallkragarna kan vikas ihop tillsammans utan att delas efter att pallen har tömts. En annan att sleevens lastöppningar inte har några rörliga delar, vilket borgar för en lång livslängd. Pallbotten är helt slät vilket förenklar såväl lastning som rengöring. Pallkonceptets fördelar har konfirmerats av de första användarna.
Consumer Packaging Award 2014 tilldelas
Altereco Pak AB för EasyTap, en ny användarvänlig tappkran för vinboxar
Altereco Pak AB med fr v Rolf Lundgren, Hans O Hjalmarsson och Vilho Eriksson.
Statut: Tilldelas det företag som introducerar en användarvänlig
konsumentförpackning eller funktion på konsumentförpackning.
Juryns motivering:
Altereco Pak AB har med EasyTap skapat en ny standard för boxviner ur ett konsumentperspektiv på mer än ett sätt. Den nya tappkranen är genial i sin konstruktion och något som alla som brottats med att lirka fram tappkranar ur vinboxar väntat på. Den är robust och smäcker, gör boxen lätt att öppna och erbjuder konsumenten möjlighet att med precision reglera flödet vid upphällning. Nu är
svårhittade och dåligt applicerade tappkranar med efterdropp ett minne blott.
Yttermera gör en ny förseglingsteknik av tappkranen till innerpåsen att vinets hållbarhet betydligt förlängs jämförbart med dagens vinboxar. En ny egenutvecklad fyllningsteknik innebär också att vinet innehåller betydligt mindre svaveldioxid än dagens boxviner och blir jämförbart med ett vin tappat på flaska. Det öppnar vägen för lagrade kvalitetsviner på vinbox. Grattis säger vi till alla vinälskare!
Packaging Design Award 2014 tilldelas
Göteborgs Kex och Identity Works för Ballerina Pepparkaka
Bengt Johansson, Iggesund Paperboard, delade ut priset Packaging Design Award till Nuno Coelho, Identity Works och Karin Gustafsson, Förpackningsutvecklare, Göteborgs Kex.
Statut: Tilldelas det företag som lanserar en fantasieggande, nyskapande och iögonfallande förpackning.
Juryns motivering:
Göreborgs Kex har i samarbete med designbyrån Identity Works tagit fram en kampanjförpackning för Ballerina Pepparkaka som på ett lekfullt sätt lockar den nyfikne betraktaren. Pepparkaksgubben tittar fram i dörrfönstret på framsidan som gjorts öppningsbar som en dörr. Inuti välkomnas man av en vinterklädd pepparkaksgubbe på den klassiska cylinderformade Ballerinaförpackningen. Och när den plockats ur tittar man in i pepparkaksgubbens mysigt inredda hem.
Med stor idé- och detaljrikedom har man byggt ett kul koncept där förpackningens konstruktion och grafiska design går hand i hand. Underbart juliga färger och en oemotståndligt söt pepparkaksgubbe kommer sannolikt att locka både liten och stor, och i många familjer göra Ballerina Pepparkaka till en ny jultradition.
Packmarknaden Award 2014 tilldelas
Kerstin Dahl, Idego Design
Statut: Packmarknaden Award är ett hederspris till en person som på ett avgörandet sätt har bidragit till utvecklingen av svensk förpackningsindustri genom sin gärning.
Juryns motivering:
Kerstin Dahl har genom ett långt och idogt arbete inom förpackningsdesign skapat ett grundmurat rykte som en yrkesskicklig varumärkesbyggare med förpackningen som den centrala byggstenen i
varumärkets identitet. Hon förvaltar ett stolt arv där förpackningens kommunikativa roll för såväl hjärta som hjärna lyfts fram och skapar mätbara resultat för uppdragsgivaren. Hennes enastående förmåga att skapa emotionell upplevelse och effektiv tydlighet i sin förpackningsdesign tillskriver vi hennes yrkeserfarenhet som både beställare och utförare i förpackningens värdekedja.
Kerstin Dahl har gjort resan från produktchef till marknadschef på det multinationella företaget med snabbrörliga konsumentprodukter, till byråvärlden som chef för ett internationellt designnätverk, för att sedan landa i sin egen verksamhet Idego, där hon under de senaste sex åren har gett sig själv fria händer att förverkliga sin idé om vad god förpackningsdesign innebär. Och när man tittar på hennes uppdrag för Kiviks Musteri, SIA-glass, Nestlé, Colorama, Bona, Frebaco Kvarn, m fl så förstår man att det är många som håller med henne.