Well i kassen gav nödvändig stadga
Coop Online hade problem med papperskassar som inte höll hela vägen när matvaror skulle packas och distribueras till kunderna i hemmen. Men Stora Enso Packaging löste problemet med en enkel och innovativ förpackningslösning.
– Vi hade problem med att kassarna gick sönder, framför allt vid leverans av frukt och grönt. Det förekom även en hel del krosskador på varorna, säger Claes Hessel, VD för Coop Online.
Förpackningsdesigner Per-Anders Carlsson på Stora Enso Packaging i Jönköping tog sig an uppgiften. Att ta fram en kasse helt i wellpapp avfärdades snabbt – den blev inte kostnadseffektiv och upplevdes som alltför otymplig. Men genom ett fortsatt nära samarbete med Coop hittade man en till synes enkel lösning, där ett wellpappinrede fick bilda botten och väggar i papperskassarna.
– Inredena kan levereras som plana ark, snabbt vikas till och sättas ner som stöd i kassarna, en enkel men mycket effektiv konstruktion. Stabiliteten och hållbarheten ökar avsevärt, säger Hans Wrangenberg, säljare hos Stora Enso Packaging.
Coop Online har använt inredet sedan mitten på september och kan redan se tydliga effekter.
– Jag har bara hört positivt om detta inrede, både från packpersonal och kunder, fortsätter Claes Hessel. Vi har dessutom sett en minskning vad gäller krosskadorna. För oss är den största vinsten dock att kunderna blir nöjda och berättar för andra om våra smarta papperskassar. Det är ett sätt för oss särskilja oss från våra konkurrenter, visar att vi är innovativa och att vi satsar på en hög kvalitet.
Fr v Hans Wrangenberg, säljare Stora Enso Packaging och Claes Hessel, vd Coop Online.
FOTO: STORA ENSO