23948sdkhjf

Ny innovationschef på Stora Enso

Marko Hakovirta är ny innovationschef på Stora Enso och affärsområdet Renewable Packaging. Marko Hakovirta är full av idéer om hur Renewable Packaging kan utveckla sin innovationsprocess och öka dess påverkan på affärsverksamheten.
Marko Hakovirta vision är att införa ett starkare användarfokus i utvecklingen av produkter, och han vill göra det i närmare samarbete med den akademiska världen. Han tror att det finns många tillväxtmöjligheter genom att i högre grad ha användarfokus när det gäller design och innovation för förpackningar.

– Förpackningsindustrin är på väg mot ett mer användarorienterat synsätt och vi måste vara en del av denna utveckling.

Marko Hakovirta tycker att Renewable Packaging borde utnyttja den globala innovationsmiljön bättre. Exempelvis genom att utveckla fler internationella samarbeten med universitet och institutioner samt utveckla modeller för hur vi kan arbeta nära inkubatorer och kanske ha en egen innovationsinkubator.



– Att föra samman olika nätverk skapar alltid nya möjligheter. Innovation är ett stort ord som bidrar till inspiration. Men jag är uppfattningen att ett innovationsprojekt behöver en affärsplan, annars är det bara en idé.

Innan Marko Hakovirta kom till Stora Enso var han professor i kemiteknik vid Auburn University i USA och var chef på Alabama Centrum för papper och Bio-source teknik. Dessförinnan arbetade han på Georgia Tech och Institutet för pappersvetenskap och teknik i Atlanta. Tidigare arbetade han i Metso-koncernen i olika ledande positioner relaterade till teknik, affärsutveckling, hållbarhet och strategisk planering.

Han har en doktorsexamen i fysik från Helsingfors universitet och en MBA-examen från Emory University i USA.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062