Stora Enso presenterar ny viewpoint
Stora Enso lanserar idag en ny viewpoint som handlar om hur branschen ser på framtidens krav på innovativa förpackningslösningar inom dagligvaruhandeln. Snabba förändringar i konsumenternas köpbeteenden skyndar på utvecklingen av smartare förpackningslösningar.
Analysen tar upp fallstudier som visar hur detaljister kan reducera hanteringskostnaderna med 50–70 procent genom att använda smarta förpackningslösningar. Rapporten tar också upp de viktigaste faktorerna för att sticka ut på en marknad där man räknar med att andelen produkter från egna varumärken kommer att uppgå till 50 procent inom tio år.
– Vi vet att 70 procent av konsumenternas inköpsbeslut i dagligvaruhandeln fattas i butiken. Med tanke på att det råder stor konkurrens på marknaden kan förpackningarna i hög grad bidra till ökad försäljning och lägre kostnader i hela värdekedjan, säger Ravindra Parasnis, VD Stora Enso Packaging AB och Stora Enso Packaging Oy.
I rapporten presenteras fem teman som påverkar framtidens förpackningar inom dagligvaruhandeln:
– Lågprishandelns framgångar
– Ökat genomslag för egna varumärken
– Intelligenta förpackningslösningar
– Detaljhandelns övergång till onlinekanaler
– Ökat fokus på hållbarhet
– De detaljister som bäst förstår och använder förpackningslösningarnas fulla potential kommer att ha störst chans att bli ledande på dagens och morgondagens marknad. Genom vår viewpoint fortsätter vi att dela med oss av våra kunskaper om framtiden inom innovativa förpackningar. Vi vill gärna föra en fortsatt dialog med våra kunder, säger Ravindra Parasnis.
På konferensen Packbridge Top Packaging Summit 2014 i Helsingborg den 22-23 oktober kommer Ravindra Parasnis att hålla ett föredrag om framtiden för dagligvaruhandelns förpackningar från 2016 och framåt.