Unikt kulörmätningsverktyg lanserat
Largo AB, ledande leverantör av kulörmätningsutrustning, har i samarbete med kosmetikkedjan Kicks tagit fram ett nytt unikt verktyg för färgmätning, Kicks Colour ID.
Bakom Kicks Colour ID står Largo AB som med sin partner, X-Rite PANTONE, utvecklat konceptet tillsammans med Kicks. Verktyget som används heter Capsure och är en handhållen kulörmätare. Capsure kan mäta och matcha kulörer från ett flertal olika underlag, från textil och plast till trä och hud.
– Du mäter ditt prov, och CAPSURE visar då vilken kulör provet har samt även vilka accentkulörer som passar till ditt prov. Vilken kulör som matchar beror på vilken färgkarta du valt att matcha mot. Antingen kan du välja standardiserade färgkartor (NCS, PANTONE, RAL etc.) eller låta mäta in och skräddarsy din unika färgkarta, precis som KICKS har gjort, berättar Fredrika Frisk, Largo AB.
Vid utvecklingen av verktyget ställdes man inför en rad utmaningar som att:
Huden är ett transparent material
Huden består av flera lager
Hudytan är inte helt platt – den har struktur
Hudfärg är inte enhetlig
Hur går då mätningen?
– Instrumentet använder en komplicerad mätteknik: ”Treriktad” flerfärgsbildsmätning och tar 27 bilder av ett prov. Samtidigt som bilden tas belyses provytan med 9 kulörers LED ljus från tre olika vinklar. Denna teknik gör Capsure lämpad för mätning av flerfärgade ytor med struktur – till och med hud.
Largo AB har sedan starten 1971 marknadsfört och sålt programvaror och spektrofotometrar för kulörmätning. Under årens lopp har allt fler agenturer tillkommit och idag har Largo allt från mät- och kontrollinstrument i fickstorlek för fältet, till ett komplett nätverk med kulörmätningssystem i produktions- eller butiksmiljö.