23948sdkhjf

Marvaco nytt namn på 100-åringen

Idag ändrar Linds Flexo AB i Helsingborg namnet till Marvaco AB. Detta är startskottet för en spännande framtid inom högkvalitativt tryck, som innebär kraftigt breddad marknad och nyinvesteringar.
Från att ha varit ett lite familjeföretag som tillverkade stämplar och skyltar är Marvaco AB idag en av de marknadsledande inom produktion av tryckmedia för förpackningsindustrin.

Sedan lite drygt ett år ingår företaget i den finska Marvaco-gruppen som är den mest prisbelönta repro och klichéproducenten i Norden, med mer än tjugo prestigefyllda internationella utmärkelser och nomineringar.

– Namnändringen till Marvaco AB är ett naturligt steg för att markera en dynamisk framtid i en företagsgrupp med en produktion som ligger i den absoluta framkanten, konstaterar företagets vd Mats Lind, vars farfar startade Helsingborgsverksamheten för precis hundra år sedan.

Igår firades jubileet med ett välbesökt öppet hus och besökarna kunde följa företagets utveckling i en historisk utställning som väckte minnen hos många kunder.

Mats Lind berättade att han under flera år aktivt letat efter en nordisk samarbetspartner, för att fullt ut kunna möta den kundpotential som finns i en modern och snabbrörlig marknad. Ett mindre företag har begränsade resurser att förverkliga mer omfattande visioner, inte minst på investeringssidan.

Kai Lankinen, vd och delägare i Marvaco Oy i Helsingfors, hade i sin tur sedan länge letat efter en kompetent partner i Sverige. Det finska bolaget hade en stabil och kraftfull tillväxt och en intressant expansionspotential för ytterligare växt bedömdes finnas utanför den finska gränsen.

När han så fick höra talas om Mats Linds visioner väcktes intresset och dialogen ledde till ett snabbt beslut om att Marvaco skulle förvärva Linds Flexo.

– Direkt vid första mötet insåg vi att våra värdegrunder stämde överens och att våra målsättningar och visioner inför framtiden var helt samstämmiga, berättar Kai Lankinen.

Förvärvet innebär en kraftigt förstärkt nordisk plattform och synergieffekter inom såväl produktionsresurser och service som breddad kompetens.

Mats Lind avslöjade samtidigt att man helt nyligen beställt en Full HD Flexo för att ytterligare flytta fram positionerna i Helsingborg. Utrustningen är ett högvärdigt komplement till den befintliga Lux Flat Top Dot.

– Vi står inför en oerhört spännande och kraftfull utveckling och målsättningen är att fram till 2016 fördubbla omsättningen i Helsingborg.

Foto: Mats Lind (till vänster) tillsammans med Kai Lankinen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064