Försäljningsökning för kiwi
Brittiska fruktföretaget Direct Produce Supplies (DPS), noterade en dalande försäljning av kiwifrukt. Efter marknadsundersökningar insåg man att något behövde göras åt förpackningen, den traditionella plastbriketten med nylonnätöverdrag.
– Storleken på Schur ”Fresh’n’GO” påsar kan anpassas så att kunden får plats med måltidsrecept på påsens överdel. Upp till fyra stycken utan tryckplåtsbyte. Stå-upp-påsarna uppmärksammas av kunderna och produkterna syns tydligt. De är lätta att designa och fylls enkelt och snabbt i Schur Star maskinen 3030-C, som packar PLC’s kiwifrukter och ingår i det framgångsrika förpackningskonceptet, berättar Mikael Abrahamsson.
– Eftersom 70% av inköpen på supermarkets är spontana talar allt för att se över sin förpackningslösning. Speciellt frukt och grönsaker, där marknaden inte har kommit lika långt. Den nya förpackningen innebar en 30% försäljningsökning för TESCO (och DPS).
Fotnot: Försäljningsökningen har dokumenterats enligt en oberoende undersökning som också konstaterade att kiwifrukter blev plötsligt populära i Storbritannien igen.