Ny design ökade äggförsäljningen
En ny förpackningsdesign signerad Stora Enso Packaging ökade äggförsäljningen med 40 % för äggproducenten Epicur.
Stora Enso Packaging föreslog en ny styv konstruktion i wellpapp. Lösningen omfattade också utveckling av en attraktiv design som skulle tilltala kunden på säljstället.
Den nya designen togs fram gemensamt av Epicur och Stora Enso Packagings Designstudio.
– Tanken med våra Designstudios är att kundens och Stora Ensos experter ska kunna arbeta gemensamt i en välutrustad miljö där designarbetet kan dras igång på en gång. Redan under första mötet kan en prototyp till förpackning tas fram. I studion förenas kundens behov, kreativitet och design med Stora Ensos expertis inom förpackningsstruktur och produktion, berättar Fredrik Stensson, marknadschef, Stora Enso Packaging.
Resultatet av den nya förpackningsdesignen i korthet:
· Försäljningen ökade med 40 %
· Hyllutnyttjandet i butiken ökade från 8 till 11–12 förpackningar.
· Den nya designen ökade antalet förpackningar som kunde staplas i en lastbil med 60 %
· Storleken på förpackningen minskade med 20 %
· Den styva konstruktionen minskade betydligt antalet förpackningsskador – förpackningarna blev lättare att bära för konsumenterna och ökade säkerheten vid transport