Boom för Arlas ekomjölk
Försäljningen av ekologisk mjölk ökade kraftigt för bondeägda Arla första halvåret i år. Totalt är ökningen 37 procent i detaljhandeln. Bakom ökningen ligger en långsiktig satsning – nu senast genom att sätta en förnybar skruvkork på den ekologiska mjölken.
Arlas försäljning har ökat under en längre tid, men det är först det senaste halvåret det tagit riktig fart och ökat dramatiskt. Under perioden januari – juni i år är ökningen hela 37 procent (volym) i detaljhandeln jämfört med samma period förra året, i juni är ökningen hela 45 procent. Tidigare har ökningen skett inom restauranger och storkök, som nu ligger kvar på en hög nivå.
Bakom ökningen ligger en medveten satsning från Arla de senaste åren. I ett första steg rekryterades aktivt fler ekobönder. En prisväxling genomfördes också, där priset på ekomjölk sänktes, samtidigt som priset höjdes något på den konventionella mjölken. Företaget har också satsat mer på marknadsföring, på att klimatkompensera för stora ekologiska produkter och på nya förpackningar som är lättare att hitta i hyllan. Nu senast sattes skruvkorkar av förnybart material på ekomjölken, något som många konsumenter efterfrågat.
– De förnybara korkarna har gett en extra puff på försäljningen. Många konsumenter har velat ha skruvkork även på ekomjölken, vilket gjort det möjligt att gå över till en kork av förnybart material rakt över på stora delar av sortimentet, säger Ann Freudenthal.