Stabilt resultat av BillerudKorsnäs
Under första halvåret 2014 uppnådde BillerudKorsnäs en rörelsemarginal på 10 procent och försäljningsvolymerna ökade med 4 procent jämfört med fjolåret. Detta är i linje med BillerudKorsnäs långsiktiga strategi och mål att generera lönsam tillväxt, menar VD Per Lindberg.
– Vi kan uppvisa ett starkt och stabilt resultat för det andra kvartalet. Bolagets justerade rörelseresultat uppgick till MSEK 467 och rörelsemarginalen till 9 procent. Överlag är jag nöjd med koncernens ekonomiska utveckling. Marknadsläget har varit ganska bra med stadig efterfrågan och stabila priser inom samtliga affärsområden.
– Affärsområde Packaging Paper lyckades trots ökad kapacitet på marknaden hålla uppe priserna under kvartalet, och kunde tack vare en säsongsmässigt stark efterfrågan höja priserna på nya order inom säcksegmenten. Inom affärsområde Consumer Board lanserade vi nästa generations förpackningskartong, vilket välkomnades av kunderna. Affärsområde Containerboard levererade ett stabilt resultat för det andra kvartalet men börjar nu pressas av den ökade kapaciteten på marknaden.
– Vi håller fast vid vår ambition ”att utmana konventionella förpackningar för en hållbar framtid” i syfte att utöka nivån på såväl innovation som ledarskap. Under kvartalet har vi på flera områden fått bekräftat att vi är på helt rätt spår med vår mission. Flera länder inför bestämmelser i avsikt att minska användningen av plast i förpackningar. Vi erbjuder hållbara alternativ till flera plastapplikationer och hållbarhet är vår högsta prioritet. Vi har fått omnämnanden från både EcoVadis och ”oekom research”, vilket innebär att företaget är erkänt för sitt hållbarhetsarbete.
– Under kvartalet fattade vi också beslut om att ytterligare förbättra företagets miljöprofil genom en stor investering i Gävle. Vi vill stärka vår ledande ställning inom såväl innovation som produktutveckling och beslutade därför att investera i nästa generations fluting på Gruvön. Därigenom förbättras såväl produkternas kvalitet som maskinkapaciteten. På den mer innovativa sidan ger BillerudKorsnäs och Berghs School of Communication Spotify en fysisk form. Det sker i årets upplaga av en tävling i förpackningsdesign för studenter på Berghs och det är första gången som ett online-varumärke förpackas fysiskt.
– Integrationsarbetet fortskrider planenligt och som vi redan har meddelat går realiseringen av synergier snabbare än först planerat. Alla medarbetare har gjort ett fantastiskt arbete i hela företaget och i en rad olika projekt inom integrationsprogrammet. Integrationstakten och synergirelaterade incitament kommer dock att öka årets engångskostnader för att realisera synergierna med omkring MSEK 25. Jag är övertygad om att det är väl använda pengar.