23948sdkhjf

Innovativa champagneförpackningar vann PIDA

Designtävlingen PIDA – Packaging Impact Design Award – är avgjord. Årets Vinnare Alla Kategorier blev Jenny Nölvand och Anna-Stina Nilsson från Broby Grafiska med bidraget WAY Champagne – en stilsäker och nytänkande förpackning som kan hängas på ett cykelstyre.
Den tionde upplagan av tävlingen avgjordes den 11 juni på Fotografiska i Stockholm där unga talangers bidrag bedömdes av en jury av branschspecialister. Bakom initiativet står BillerudKorsnäs som med PIDA vill driva utvecklingen inom förpackningsdesign framåt och samtidigt skapa en mötesplats för industrin och skolorna.

– Det känns fantastisk att vinna PIDA All Categories! Lite chockerande, men verkligen jätteroligt. Jag tror vi vann för att vi gjorde något helt annorlunda, något som inte gjorts innan. Det vill säga en förpackning som dels är lätt att ta med sig och är anpassad att hänga på cykelstyret och dels har en enkel design som är långt ifrån det klassiska champagne-utseendet vi ser idag, säger Jenny Nölvand, en av vinnarna.



Årets Vinnare Alla Kategorier blev Jenny Nölvand och Anna-Stina Nilsson från Broby Grafiska med bidraget WAY Champagne.

Det vinnande bidraget WAY Champagne bygger på en stilren, enkel och funktionell design. Dessutom har konceptet utformats för att kunna hängas på ett cykelstyre vilket öppnar upp för nya tillfällen att dricka champagne. Helt enligt årets brief, som handlade om att utmana den traditionella förpackningen och skapa något modernt och nytänkande som lockar en yngre målgrupp och breddar användningen av champagne.

Kreativa champagneförpackningar

”Breaking the Code” är årets tema för den prestigefulla tävlingen PIDA – the Packaging Impact Design Award – som arrangeras av BillerudKorsnäs. Utmaningen handlar om nytänkande och förnyelse i förpackning av champagne, hur den lyxiga, traditionstyngda drycken kan nå en yngre målgrupp.

Så här motiverade juryn utmärkelsen Winner All Categories:

Ett bra bevis på att det enkla kan vara det bästa. Det här är en lösning som bryter koden och som behåller mystiken och känslan kring champagne. Vi hyllar enkelheten och den starka grafiska formen som ger shelf impact. Vi är övertygade om att idén kan fungera både med större flaskor och inom andra kategorier. I tillägg fanns dessutom en bra dokumentation.

Inför PIDA Sweden 2014 anmäldes 52 bidrag till tävlingen och 21 blev nominerade. De tävlande var designstuderande från Broby Grafiska, Nackademin och Mittuniversitetet.

BillerudKorsnäs vill med PIDA stärka relationen mellan skolorna och industrin. Men även bidra till kunskapsutveckling inom branschen. PIDA är därför ett viktigt initiativ och branschfolket kommer till de årliga eventen för att få inspiration och nya idéer från en ny generation förpackningsdesigners medan studenterna får chans att visa upp sina kreationer och få feedback av potentiella arbetsgivare, menar Agneta Rognli, Market Manager på BillerudKorsnäs.

– Intresset för PIDA är stort och kvaliteten på bidragen höjs för varje år. Vid årets PIDA har vi fått se en mängd kreativa idéer och en tydlig trend var att många studenter fokuserat på hantverket och de miljömässiga aspekterna, säger Agneta Rognli.



Best Level of Shelf Impact

Förutom Winner All Categories delas tre andra pris ut. Vinnare av Best Level of Shelf Impact blev Cajza Nydén och Max Molitor från Broby Grafiska med lösningen Quatz – en elegant liggande förpackning som gick att bära med ett funktionellt handtag.

I kategoripriset Best Level of Innovation gick utmärkelsen till Molly Mellström och Mimmi Ericsson på Broby Grafiska för deras Carry Me On, utformad för att bära med sig till picknicken och där locket förvandlades till en analog högtalare för en smartphone.



Best Level of Innovation

Vinnare av kategorin Best Level of User Friendliness blev Robert Ekberg, Elias Kornberg, Zsofia Réger och Bo Wahlund från Nackademin vars bidrag heter Bottoms Up och gör det enklare att förhöja vardagen med champagne i och med en förpackning särskilt anpassad för kylskåp.



Best Level of User Friendliness

Slutligen delades ett hederspris ut för bästa dokumentation . Det gick till Petra Landfors, Camila Galdalez Garcia, Ladan Alipour och Anja Ruehle från Nackademin för dokumentationen till bidraget The Twen Project. Ett koncept där förpackningarna var utformade likt olika typer av väskor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062