23948sdkhjf

Sidel lanserar ny ölflaska

Sidel har utvecklat en ny typ av ölflaska i PET som är mer lik de traditionella ölflaskorna av glas. – It´s looks like glass, but it it´s PET, säger Christophe Bunel, Head of Packaging Care på Sidel.
Sidel, en av världens ledande teknikleverantörer för dryckesflaskor av PET, lanserar nu brett en helt ny typ av PET-flaska som i första hand riktar sig mot ölmarknaden. Öl på PET-flaska har vunnit en ökad acceptans på ölmarknaden, men är fortfarande så försvinnande liten som 2 procent på global basis. Detta trots fördelarna med PET jämfört med glas som lätt vikt och att det är okrossbart. För att hjälpa sina kunder att få konsumenterna att köpa mer öl på PET-flaska lanserar därför nu Sidel efter omfattande utvecklingsarbete en ny typ av ölflaska i PET.



Den viktigaste nyheten är att den nya flaskan har en ny typ av botten som liknar botten på en vanlig ölflaska av glas. Det kan låta trivialt, men det är stort tekniskt framsteg vid utformningen av PET-flaskor. PET-flaskor som fylls med kolsyrade drycker har normalt en kronbladsformad botten som ger den nödvändiga stadgan så att flaskans form förblir intakt. Den nya botten klarar dessutom det ökade tryck som en ölflaska utsätts för vid pastörisering, även tunnelpastörisering. Flaskan klarar 20 pastöriseringsenheter (PU) i tunnel, vilket är standard för lager, och kan därför gå i bryggeriernas befintliga pastöriseringstunnlar för glasflaskor.

Vidare är flaskan anpassad för att förseglas med metallkapsyl och passar i bryggeriernas normala kapsyleringsstationer på fyllningslinjen. Den första flaskan kommer i 330 ml, men Sidel säger att man i dagsläget kan producera falskor upp till 600 ml och utvecklar även större flaskor. Barriären på flaskan ger en hållbarhet på upp till sex månader.

– We want to help beer producers take advantage of the flexibility, lighter weight, sustainability and lower costs offered by PET, by producing a bottle that was more attractive to the next generation of beer consumers who want their drinks packaging to be more sustainable, convenient and user-friendly, förklarar Christophe Bunel.

– For many consumers a petaloid base is associated with other product categories, such as carbonated soft drinks or sparkling water, and therefore when it appears on a beer bottle it can negatively affect the brand perception.

Den nya ölflaskan av PET väger bara 28 gram, vilket vid en jämförelse med glasflaskor är i snitt en viktminskning med 86 procent, enligt Sidel.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125