Wellplast vann entreprenörstävling
Som vi tidigare rapporterat vann förpackningsbolaget Wellplast tävlingen The Serendipity Challenge i Båstad under Entreprenörsveckan. Här kommer en uppdaterad artikel.
– Wellplast har en mycket intressant produktplattform och har bevisat produktportföljens förträfflighet genom stark tillväxt med god lönsamhet. Wellplast lyckades stå ut i ett starkt finalstartfält, säger Saeid Esmaeilzadeh, medgrundare av Serendipity Innovations och jurymedlem i The Serendipity Challenge.
Juryns motivering löd: Wellplast har en unik egenutvecklad teknikplattform och har bevisat styrkan i sin affärsmodell genom bolagets omsättning och vinst. Bolaget har ett starkt entreprenöriellt managementteam och ett tydligt koncept med en definierad marknad. Wellplast har en fantastisk framtidspotential.
– Det är väldigt spännande och vi är mycket stolta över att vinna i den fantastiska konkurrens som var. Det värdefulla tillväxtpaket som vi nu får ger oss möjlighet att utveckla de bitar vi vill och växa ytterligare, säger Anders Jönzon, VD på Wellplast AB. Konkret kan det till exempel vara vilka utvecklingsprojekt vi ska fokusera på och vilka marknader vi ska bredda oss inom. Utöver den specifika expertisen som vi får är det också väldigt positivt att få andras ögon på verksamheten i en expansionsfas.
Wellplast i Munka-Ljungby levererar förpackningslösningar för transport och lagring för kunder med höga krav på renlighet och fukttålighet. Kombinationen av unika material och en gedigen erfarenhet inom förpackningsutveckling har lett till ett flertal patenterade material och en unik produktionsteknik.
Wellplast har idag kunder över hela Europa inom bl a industrier som verkstad/fordon, livsmedel, sjukvård och byggindustri. Tillverkning sker i Munka-Ljungby och företaget har idag 20 anställda. Omsättningen ökade 2013 till ca 45 miljoner kronor och bolaget har sedan 2010 vuxit med god lönsamhet.
På andra plats i tävlingen kom myClosetRoom från Vassmolösa som grundades av Josephine Eskilsson och Felicia Åkerlind 2012 när de var blott 18 år gamla, och på tredje plats kom Bioteria från Täby. myClosetRoom är en garderobapplikation för internet och idag har den virtuella garderoben 23 000 medlemmar med stor geografisk spridning världen över.
Bioteria från Täby är ett miljöteknikföretag som utvecklar innovativa biotekniska produkter och helhetslösningar för bland annat avloppsvattenbehandlingar, avfallsteknik, ventilation och professionell hygien, och har funnit lösningar på ett flertal tidigare svårlösta problem inom detta fält.
Av de 25 bolag som deltog under finaldagen erhöll elva stycken ett letter of intent med en eller flera av jurymedlemmarna avseende samarbete och/eller finansiering.