Kylig Järvsöidé på Export
Mats Nygårdhs entreprenörsresa började med en fika och tv-programmet Plus. Idag har Järvsöföretaget Tempix en unik etikettlösning som säkrar kylkedjan.
Här talades bland annat om livsmedel och spårbarhet.
Hälsingen Mats Nygårdh berättade personligt om sin entreprenörsresa som fört fram till Tempix vars affärsidé är en lösning som säkrar kylkedjan för livsmedel. Både tid och temperatur kan ställas in och mätas.
Mats Nygårdh är i grunden Ica-handlarson, själv Ica-handlare. År 2 000 fikade han hos en gammal arbetskompis, som kvällen före sett ett inslag om bristande kylkedjor på glass i tv-programmet Plus.
En lång resa
Här föddes idén. Från patentansökning över första finansieringen med hjälp av grannar, till tester hos Ica, utveckling av maskiner och otaliga finansieringslösningar finns etikettlösningen färdig och företaget Tempix har idag 72 delägare.
– Jag har liksom gjort Draknästet 150 gånger, men jag har träffat investerarna en och en, säger Mats Nygårdh som idag är vice vd i företaget.
Exportplaner
I nuläget bearbetar Tempix marknader så långt bort som Sydafrika, Singapore, Brasilien och Japan.
Svenska marknaden är lite trög:
– I Sverige är många aktörer lite rädda och tror någonstans att de inte klarar kylkedjan. Här är Finland bättre där deras livsmedelsverk är mer aktivt, säger Mats Nygårdh som ser just Finland, tillsammans med Japan, Sydafrika, Holland och Singapore som de länder som ligger närmast till för en marknadsentré för Tempix.
Källa: Dagens Handel