Digert intresse för Entreprenörsveckan
Entreprenörsveckan inleddes i ett soligt Båstad på måndagen. På programmet står 100-tals föredrag under tre dagar. Allt kostnadsfritt för besökarna. Packmarknaden följde några av dagens seminarier.
– För att lyckas måste nya företag idag från början tänka på den globala marknaden. Man måste leta efter efterfrågan internationellt. Sverige är för litet.
Per-Stefan Gersbro, VD i Packbridge som var dagens arrangör av Packaging Today med Marianne Larsson, inledningstalare.
Johan Mårtensson från OpenUp berättade om den digitala plattformen letsopenup.se, det digitala sätet att förmedla kunskap och idéer mellan idégivare och uppdragsgivare. Letsopenup är ett helt kostnadsfritt verktyg där företag kan lägga upp en utmaning om att lösa ett problem eller komma med nya idéer på produkter. Som morot för att få in förslag kan användas prissummor, eller löfte om praktikplatser eller andra sätt att premiera den vinnande idéen.
– Sedan starten för åtta månader sedan har vi haft 30 utmaningar som fått in förslag från olika håll. Idag är 13 utmaningar aktiva och till dem finns 109 förslag, säger Johan Mårtensson.
Glada miner i utställningen på Packaging Today. Fr v Ulrika Nylund, CCL Label, Sandra Jildenhem, Entreprenör som just sålt sitt företag och Mats Franzén, CCL Label.
Peter Ekelund, känd entreprenör och idag riskkapitalist berättade om sina erfarenheter från tiden på Absolut Vodka, C-More, Framfab, Bredbandsbolaget, m fl företag. Idag driver han ett företag som etablerar nya tjänsteföretag inom mediesektorn, Parsifal International. Förutom detta är han också delaktig i etableringen av en ny vodka i USA, Karlssons Vodka, gjord på olika sorters färskpotatis. Peter Ekelund var kritisk mot affärsklimatet i Sverige som han befarar kommer att bli ännu sämre de närmaste åren. Såväl skatteverket som den svenska kapitalmarknaden fick sig en släng av sleven.
Peter Ekelund.
Karin Söderling från House of Dagmar berättade om hur och hennes systrar startat och etbalerat klädvarumärket House of Dagmar. På några få år har märket vuxit till ett internationellt väl ansett klädmärke som säljs på både Harrods och Selfridges i London. Men det startade som för många andra entreprenörer som ett projekt vid sidan om det ordinarie jobbet som sedan växte till något man kunde både anställa medarbetare till och själva leva av. Idag är man 15 medarbetare och har sina främsta försäljning i Sverige, Norge och England, men med totalt 160 butiker som kunder är man även ett märke som säljs i många andra länder och på världens största sajt för märkeskläder, Net-A-Proter, där man tillsammans med svenska Acne som svenskt varumärke trängt sig in bland världens mest åtråvärda 400 klädvarumärken.
Karin Söderling gav råd till de som vill ge sig in i den tuffa klädbranschen.