23948sdkhjf

Vinnare visades på Interpack

Stora Enso visade vinnaren i företagets designtävling Recreate Packaging 2014 på Interpack. Med bidraget Have a nice trip! tog den tyske designern Arthur Schmidt hem första priset på 8 000 euro.
Have a nice trip! är ett resekit bestående av hygien- och skönhetsprodukter för necessären. Kitet innehåller fuktskyddande dosförpackningar för schampo, duschtvål och kroppslotion som har en

stor tryckyta för varumärkesrelaterad grafik och kommunikation. Enligt juryn var det vinnande konceptet det mest resevänliga bland tävlingens 118 bidrag.

– Förpackningen är enkel, lätt att använda och transportera och skyddar innehållet väl. Konceptet kan enkelt införlivas i befintliga produktfamiljer för att erbjuda särskilda reseversioner av olika skönhetsprodukter. Det är förvånande att en motsvarande lösning inte redan finns på marknaden, kommenterade den internationella juryn bestående av representanter från olika branscher såsom hygien–, design- förpackningsbranschen.



"Have a nice trip!"

Tävlingsbidragen bedömdes utifrån en rad kriteriegrunder som funktionalitet, marknadspotential, innovativ materialanvändning, producerbarhet, säljbarhet och logistik. I år var det andra året som

Recreate Packaging ordnades och för första gången fick även professionella designer deltaga och inte enbart studenter.

– Men studenterna hävdade sig väldigt väl i konkurrensen, säger Elina Huopio, som visade runt i Stora Ensos monter.

Medarrangör i tävlingen är International Design Business Management-programmet (IDBM) på Aalto-universitetet i Finland. Som tävlingsmaterial används Ensocoat och wellpapp.

– Tävlingsbidragen kommer att användas som inspirationskällor och för att väcka intresse bland slutanvändarna inom alla kundsegment. Jag hoppas även att få se en eller två av förpackningarna i mitt eget handbagage, säger Lasse Johansson Lasse Johansson, Vice President Commercial, Stora Enso Renewable Packaging.

Andra pris i tävlingen gick till ”Travel Shaver”, ett rakset och tredje pris till ”Reloaded”, ett koncept för många olika produktsegment från kosmetika och skönhetsprodukter till konfektyr och mat som

man äter på språng eller hemma.

Vinnaren Arthur Schmidt säger i en kommentar till segern;

­

– När det gäller resande tror jag att en behändig form är det viktigaste. Därför skapade jag en förpackning som kan beställas online och enkelt skickas till kunden med posten. Den eleganta kuvertformen gör att förpackningen även är lätt att transportera i bagaget. Man vill ju inte slösa tid på att packa upp skönhetsprodukter när man reser.

– Materialet var mycket trevligt och lätt att arbeta med. Jag tror att fuktbeständiga primärförpackningar av kartong har en stor potential på den globala marknaden. Dessutom är jag övertygad om att denna typ av kartong och wellpapp kommer att ersätta plast inom många förpackningssegment i framtiden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063