Allt fler positiva signaler
Jag tycker mig märka en gryende optimism i branschen. Rapporter om stororder och långa kontrakt duggar tätt och det känns som många av branschens företag nu fått lite fastare mark under fötterna.
I detta nummer har vi Livsmedelsförpackningar som tema, vilket jag hoppas ni noterar. Av det som produceras inom förpackningsindustrin går omkring 40 procent till förpackning av livsmedel, såväl fasta som flytande. Det är en gigantisk marknad, men också en marknad med höga krav, inte bara från kunderna utan även från myndigheter och konsumenter. Vätskekartong för flytande livsmedel som mjölk, juice och yoghurt är en produkt som vi vuxit upp med och som svenska konsumenter tar som en självklarhet. Användningen av denna kartongförpackning även för andra produktgrupper har vi därför ganska lätt att till oss. Här har den senaste tiden skett en stark produktutveckling vilket ni kan läsa mer om på följande sidor.
Processteknik och förpackningsteknik för livsmedel står också i fokus på den kommande mässan i Malmö den 9-10 april. Då arrangeras för första gången Food Chain Nordic parallellt med Empack och Logistik. Packmarknaden befinner sig som officiell mediepartner i händelsernas centrum och vi välkomnar alla till mässan och vår monter E:05. På scenen i Malmö intervjuar jag Mats Thuresson, Utvecklingschef Förpackning på Orkla Foods Sverige. Missa inte detta och många andra intressanta programpunkter vid sidan om de 115 utställarna på mässan.
Vi ses i Malmoe!