23948sdkhjf

Godisförpackningar som sticker ut

Stora Enso och AR Packaging har tillsammans utvecklat ett nytt förpackningskoncept för godis och choklad. De nya förpackningarna finns i flera former med olika stängningsmekanismer och med en design som sticker ut i mängden.
Förpackningarna har enligt upphovsmakarna väckt stort intresse från choklad- och godistillverkare som söker nya innovativa och attraktiva förpackningar för godis som kan tas med och ätas på vägen eller on-the-go som det heter.

­– Vi har fått tänka om när det gäller bägare och förpackningar för godis och resultatet är ett helt nytt förpackningskoncept. De unika formerna och stängningsmekanismen skiljer tydligt förpackningarna från traditionella bägare, säger Wilfried Schmahl, segmentschef för choklad och konfektyr på Stora Enso.

– Konceptet erbjuder ett brett urval av nya möjligheter att marknadsföra produkter, såsom saltade snacks, nötter, godis och choklad. Bägarna är enkla att använda och fångar ögat med sin form och slående dekorkvalitet.



Materialet i bägarna består av 100 procent förnyelsebart material. Kartongen är Stora Ensos kvalitet Cupforma Special med den sockerrörsbaserade bioplasten Grön PE på insidan för nödvändig barriär som skydd för innehållet. Dekor är offsettryckt för att möta de höga kraven från varumärkesägarna i godis- och chokladindustrin.

Förpackningarna har som sagts utvecklats i nära samarbete mellan Stora Enso och A&R Packaging och bägarna har testats fram i A&R Packagings maskiner. Enligt Philip Eissner. Group Innovation Manager ställs vissa karakteristiska krav på bägare för konsumtion i farten och bägare för hållare på cyklar och i bilar.

– Pappersbägare är den mest miljövänliga förpackningslösningen och som tillverkare får vi massor av förfrågningar från våra kunder. Vi har nu inlett en väldigt öppen, kreativ och flexibel process för att i samarbete med Stora Enso utveckla nya bägare bortom flytande produkter och har tagit fram tio enastående bägarkonstruktioner med varierande stängningsmekanismer och fängslande egenskaper, säger Philip Eissner.

– Koncepten har visats för större konfektyrtillverkare vars reaktioner har varit mycket positiva. Det dekorativa uttrycket på dessa former är det perfekta sättet att förmedla alla tänkbara känslor som är förknippade med sötsaker. Produkterna är perfekta för säsongsspecialisering av vissa produkter och förmedlar ett starkt intryck av gåva och ge bort present.

En av de specialdesignade bägarna, vars potential för kommersiell framgång är störst, kommer att produceras på prov för Interpack och visas i både Stora Ensos respektive A&R Packagings monter.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078