Aventics ny spelare i automationsbranschen
Nu lanseras ett nytt varumärke i automationsbranschen. Pneumatikföretaget Aventics, tidigare en division inom Bosch Rexroth, blir en ny spelare i branschen.
– Vi skapar ett nytt företag med stark entreprenörsanda och bibehållen internationell styrka. Vi blir vassa på marknaden, säger Ulf Helles, VD för Aventics.
Aventics utvecklar, tillverkar och säljer innovativa lösningar och produkter inom pneumatik. Företagets komponenter finns i flertalet applikationer hos kunder inom industriell automation.
– Svensk automationsindustri är oförtjänt anonym, trots att branschen idag omsätter miljardbelopp årligen. Genom att automatisera kan svenska industriföretag behålla sin konkurrenskraft och skapa nya jobb. Aventics är ett nytt varumärke i branschen med fullt fokus på att öka industriföretagens konkurrenskraft, säger Christian Sjöberg, marknadschef på Aventics.
Aventics har 2 100 medarbetare globalt med tillverkning, utveckling och försäljningskontor i drygt 40 länder. I Sverige arbetar 50 personer och huvudkontoret ligger i Älvsjö, utanför Stockholm.
– Vi skapar nu en passionerad, flexibel och fokuserad organisation som blir en stark aktör på marknaden, säger Ulf Helles.