Carlsbergs nya design hyllar Norden
Carlsbergs nordiska arv har inspirerat det danska bryggeriet att ta fram en ny flaskdesign. Inspirationen har hämtats från det stilrena och avskalade som är utmärkande för Norden.
The Nordic Collection består av tre speciellt framtagna flaskmotiv till Carlsberg Export, var och en med sin egen anknytning till Norden. Inspirationen är hämtad från den vackra naturen och det kalla klimat som i sin tur ligger till grund för den minimalistiska design som är utmärkande för Norden. Flaskornas design är framtagen av danskan Simone Fabricius på den New York-baserade byrån Safari Sundays.
– Vårt mål var att kasta nytt ljus över Carlsberg och plocka fram bryggeriets danska arv. Jag inspireras dagligen i min roll som designer av form och färg från mitt hemland. Med enkla medel skapade vi ett djärvare uttryck, till exempel lät vi den vita färgen som redan finns på flaskan få större utrymme och behöll den karakteristiskt gröna kulören som en accentfärg, säger Simone Fabricius, chefsdesigner på Safari Sundays.
Flaskorna i The Nordic Collection visar också bryggeriets berömda bladformade humlesymbol. Den har en central plats på flaskorna och pryder bland annat den omgjorda kronkapsylen. Man har även tagit tillvara på flaskans naturliga glans och transparens och varvat denna med motivets matta och kompakta struktur för att skapa spännande kontraster. Slutresultatet är en premiumflaska som lämpar sig särskilt bra på exklusiva försäljningsställen.
The Nordic Collection har världspremiär i mars och Sverige är ett av de första länderna med lanseringen. Kollektionen kommer att finnas på utvalda barer och nattklubbar mellan mars och maj runt om i landet.
The Nordic Collection består av tre nya flaskmotiv för Carlsberg export: Spectra, Symphony och Umeå.