RFID intar butikerna
Den brittiska detaljhandelskedjan Argos ska på försök använda RFID-teknik för att presentera olika erbjudanden på varor i butik och ge kunden information om butikens hela sortiment och detaljerad information om produkterna.
Med NFC-tekniken räcker det att man håller mobiltelefonen tillräckligt nära en avläsningspunkt för att informationen ska viss på displayen. Den använder alltså inte kameran som vid t ex scanning av QR-koder.
Systemleverantör är Poxama som även levererar mobilbaserade plånbokslösningar (mobile wallet). RFID-systemet kan även kopplas samman med en sådan lösning och kundens personliga konto på butikskedjan. Det är inte aktuellt i första steget. Däremot ger RFID-försöket intressant data om hur kunden uppträder i butiken.
Poxama har analyseringsverktyg som kan ge en ökad förståelse för kundens beteende i butik, vad det är som lockar och annan statistik som kan ge information om var och hur produkter bäst visas och placeras i butik.
RFID-taggarna i försöket levereras av Kovio som köptes av Thinfilm i januari. I försöket används totalt 88 000 avläsningspunkter, alla med sitt unika ID-nummer. Försöket genomförs i 40 av Argos totalt 750 butiker.
Läs hela artikeln om försöket på engelska på RFID-Journal.