23948sdkhjf

RFID intar butikerna

Den brittiska detaljhandelskedjan Argos ska på försök använda RFID-teknik för att presentera olika erbjudanden på varor i butik och ge kunden information om butikens hela sortiment och detaljerad information om produkterna.
De passiva RFID-taggarna av NFC-typ (Near Field Communication) kommer att finnas på displayer i anslutning till varor i butik och kunden kan också läsa av erbjudanden hos personalen. Personalen ska också hjälpa kunden att använda NFC-läsaren på sin androidtelefon och ladda ner Argos app till telefonen.

Med NFC-tekniken räcker det att man håller mobiltelefonen tillräckligt nära en avläsningspunkt för att informationen ska viss på displayen. Den använder alltså inte kameran som vid t ex scanning av QR-koder.



Systemleverantör är Poxama som även levererar mobilbaserade plånbokslösningar (mobile wallet). RFID-systemet kan även kopplas samman med en sådan lösning och kundens personliga konto på butikskedjan. Det är inte aktuellt i första steget. Däremot ger RFID-försöket intressant data om hur kunden uppträder i butiken.

Poxama har analyseringsverktyg som kan ge en ökad förståelse för kundens beteende i butik, vad det är som lockar och annan statistik som kan ge information om var och hur produkter bäst visas och placeras i butik.

RFID-taggarna i försöket levereras av Kovio som köptes av Thinfilm i januari. I försöket används totalt 88 000 avläsningspunkter, alla med sitt unika ID-nummer. Försöket genomförs i 40 av Argos totalt 750 butiker.

Läs hela artikeln om försöket på engelska på RFID-Journal.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063