Svensk förpackningsindustri uppdaterad
Jaha, då är vi tillbaka efter många helgdagar och klämdagar och ett långt utgivningsuppehåll. Från slutet av november till slutet av januari hinner det hända fantastiskt mycket. Ta bara en titt på våra nyhetssidor i vårt första nummer av Packmarknaden ute den 20 februari så förstår ni vad jag menar.
På vår nyhetssajt packnet.se kan ni sedan en tid också läsa nyheter med en lite mer internationell prägel på engelska. Dessa finner ni under rubriken Packaging News. Ett urval av dessa kommer också att publiceras i varje utgåva framöver.
Strax innan jul fick vi som medlemmar i Packbridge en liten julklapp. Det är den utomordentliga redogörelsen över hälsotillståndet i svensk förpackningsindustri. Packbridges Felix Helander har i år förfinat sin rapport och underlaget ger en god bild av den ekonomiska utvecklingen de senaste åren och sträcker sig fram till och med 2012. Rapporten heter ”The Swedish Packaging Industry – An overview” och kan beställas av Packbridge. Jag kan varmt rekommendera denna. Den ger en ökad förståelse för hur branschen utvecklas och anpassar sig till händelser i omvärlden. Den ger också fingervisningar om vad som kan förväntas hända framöver.
Svensk förpackningsindustris betydelse för svensk ekonomi kan inte överdrivas. Här finns såväl stora som små företag, många exportinriktade, andra helt beroende av den svenska marknaden. I vissa delar domineras branschen av större företag och i andra dominerar små och medelstora. Att tala om en bransch kan man visserligen göra, men förpackningsindustrin är av naturliga skäl en mycket diversifierad näring där såväl villkor som utveckling kan skilja mycket mellan de olika delarna. I rapporten ges en bild av utvecklingen för respektive del av branschen. Såväl vad avser omsättningsutveckling som lönsamhet. I rapporten görs också en jämförelse mellan utvecklingen i Sverige och internationellt. För den internationella bilden står de 12 största förpackningsföretagen i världen.
I vårt första nummer avslutar vi rapporteringen från Labelexpo i höstas. En fantastisk mässa som bjöd på många nyheter och där det andades framtidstro. Om knappt tre månader börjar Interpack. Mässan är en viktig psykologisk värdemätare på investeringsviljan hos branschens kunder. Vi får hoppas att den goda stämningen från Bryssel smittar av sig i Düsseldorf.
Men innan vi far till Tyskland har vi några större sammankomster på hemmaplan att se fram emot. Närmast Pacsem 12-13 mars i Karlstad och därefter Absolute Flexo Future den 27 mars i Lund.
Vi ses väl där!