Idego bakom nya nyttigare frukostflingor
Febaco Kvarn lanserar nya nyttigare frukosflingor. Målgruppen är barn. Konceptualiseringen har gjorts av stategi- och designbyrån Idego i Helsingborg.
– Butikerna är fulla av barnflingor med sockerinnehåll upp mot 35 %. Som ett svar på detta lanserar vi nu ett betydligt nyttigare alternativ, FRAX frukostflingor, säger Stefan Hollerup VD på Frebaco Kvarn. Vi vill på detta sätt förstärka vår position inom frukostsegmentet, och erbjuda ett helt nytt alternativ. Och vi tror att tiden är mogen för ett koncept som ger glada miner vid frukostbordet för både föräldrar och barn.
Konceptet är utarbetat av den strategiska designbyrån Idego, som under många år samarbetat med Frebaco Kvarn.
- Ett fantastiskt spännande och utmanande uppdrag som vi arbetat fram i nära samarbete med Frebaco Kvarn, säger Kerstin Dahl på Idego. Där stor vikt har lagts på att skapa ett helhetskoncept som innefattar allt från namn, logotype och karaktär till förpackningsdesign och kommunikationsidé.
– Vår uppgift var att kommunicera tydligt med föräldrarna men samtidigt också tilltala barnen. FRAX är en klurig, snabb vessla full av energi och nyfikenhet vilket vi bla lyfter fram på baksidorna av förpackningen. Här kommer klurigheter, tävlingar och spel att vara en viktig del i kommunikationen, samtidigt som hela konceptet andas det svenska, naturliga och goda.
FRAX frukostflingor kommer ut i butik vecka 5, och följs upp med ett antal marknadsaktiviteter i olika medier.