23948sdkhjf

Ventilerade ölburkar kommande standard?

Dryckesburkar med ventilhål lanseras nu på den Nordamerikanska marknaden. Hålet är till för att man ska slippa det välbekanta kluckandet och stötvisa flödet av dryck när man dricker eller häller upp i glas. Med ett ventilhål rinner drycken i en jämn, strid ström ur burken. Första produkterna att utrustas med ventilhål är varumärken på ölmarknaden. Vented Can 1.
Packmarknaden har identifierat två varianter på den här lösningen för ökat välbefinnande vid öldrickande. Den ena kommer från burktillverkaren Crown som tillsammans med bryggeriet Molson Coors lanserar den s k Vented Can. I sommar har 50 miljoner burkar i en första etapp producerats för den kanadensiska marknaden för varumärken Molson Canadian och Coors Light med Vented Can. Burkar i såväl storleken 437 ml som 335 ml har den nya funktionen.

– I samband med lanseringen har vi gett burkarna ny design och gör en kul grej av den nya funktionen i vår marknadsföring. Vi ville att funktionen skulle vara både enkel och kul att använda så det skapar ett positiv mervärde för produkten, säger Kristi Knowles på Molson Coors.

Vented Can fungerar på det viset att man öppnar burken med ringen på vanligt sätt, vrider sedan ringen lite till höger och trycker ner den mot en liten knopp på burkens ovansida, varvid ett litet ventilationshål öppnas. Med en röd kapsylring signaleras kraftfullt att detta är frågan om en Vented Can.

Den andra varianten lanseras av en av världens ledande ölproducenter, Anheuser-Busch i USA med flera välkända varumärken som Budweiser, Stella Artois, Becks, m fl. Ett av de största varumärkena i USA är lättölen Bud Light, som blir först ut med Vented Can. (Båda bryggerierna använder samma benämning på sina ventilerade ölburkar.) På Bud Light ser den dock annorlunda ut. Där sitter ventilhålet rakt under kapsylringen. När man öppnat burken trycker man helt enkelt bara tillbaka ringen mot burkens ovansida och ventilen är öppen.
Vented Can 2.
Ventilfunktionen har Anheuser-Busch i två år utvecklat i samarbete med North American Innovation Groups.
– Skönheten i Bud Light Vented Can är enkelheten. Med bara ett extra tryck på ringen så öppnas ventilen och förhöjer upplevelsen för ölälskare. Våra marknadstester visar att de föredrog Vented Can framför vanliga burkar tack vare den intuitiva designen och förbättrade egenskaperna, säger Rob McCarthy, vice president för Bud Light.

Pilotmarknad under sommaren för Bud Light Vented Can har varit Louisville, Kentucky, där 12 ounce Bud Light Vented Can har sålts i särskilda tolvpack. Erfarenheterna från lanseringen ska ligga till grund för den planerade utrullningen i hela landet senare i år, menar Rob McCarthy,

Frågan är om den nya ventilerade burken kommer att få standardstatus för dryckesburkar i framtiden eller bara är en kul ny grej för högprofilerade produkter.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.073