23948sdkhjf

Esko World hölls i Helsingborg

Esko, marknadsledande inom mjukvaror för förpackningsproduktion, kom i juni till Helsingborg på sin turné genom i Europa med sitt seminarie Esko World Day 2013. – Vi genomför sådana här kunskapsdagar för nya och blivande kunder i hela Europa. Igår var i Polen och idag i Sverige. I USA lockar Esko World Day 600 besökare, säger Karsten Nygård, Regional Business Manager, North East Europe.Mikael Dahl, Nordvalls, var en många prominenta besökare på Eskos World Day i Helsingborg. Här flankerad av Eskos Karsten Nygård, t v och Jan Viberg.
För första gången höll Esko sitt seminarie i Helsingborg. Med valet av plats ville man locka både danska och svenska besökare. Ett 50-tal professionella förpackningsgrafiker hade slutit upp för att uppdatera sig om innovationer och trender på marknaden. Esko är som bekant ett starkt varumärke inom flexproduktion, men med den digitala tryckteknikens intåg för framförallt etikettproduktion har Esko utvecklat nya verktyg som hjälper digitaltryckare att få ut det mesta av sin maskinpark. Om detta talade Jan de Rock, Director Solutions Management.Digitaltryck på framväxtUnder rubriken ”Printed Packaging in a world going Digital” berättade han bl a att på förra årets drupa presenterade 16 tillverkare nya digitala tryckpressar som kan trycka i B2-format. Dessa kommer snart att finnas på marknaden och ökar väsentligt möjligheterna att producera mer av den totala orderstocken digitalt, men framförallt möjlighet sälja in de mervärden som finns med digitalt tryck till slutkunderna.– Vi har sett digitaltryckets intåg på etiketter och i viss mån flexibla material. Nästa boom blir digitaltryck på kartong. Som tryckare måste man engagera sig i den nya teknologin och tänka; Hur mycket mer spännande kan vi göra print? Vilka värden kan vi skapa för våra kunder och bygga upp en strategi hur man ska agera på marknaden.Eskos World Day i Helsingborg lockade ett 50-tal deltagare. Sandor

Tatrai från X-Rite/Pantone höll ett fängslande föredrag om hur vi

uppfattar färger.Hämta färgen i molnetUnder det gemensamma förmiddagspasset innan eftermiddagens workshops tog vid talade Sandor Tatrai om fäger. Han är Sales Manager för Skandinavien på X-Rite/Pantone. Betydelsen av färger kan knappast underskattas. Särskilt inte att åstadkomma exakt samma färg oavsett material och tryckpress som körs. För att hjälpa sina kunder med just detta utvecklade man Pantone Live i samarbete med Esko.Pantone Live är ett molnbaserat program i vilket man kan bygga upp ett kartotek med alla företagets färger för förpackningstryck. Färgerna motsvarar de färger man kan trycka med sina olika tryckmetoder och på olika substrat och ska ligga så nära färgerna i pantoneskalan som möjligt för att kunna matchas mot kundens önskningar. Det kan kräva många provtryckningar, men när arbetet är gjort har man formulan för den önskade färgen.Full HD FlexoEtt ämne som lockade många deltagare till fördjupning var Full HD Flexo med Eskos nya metod, där framkallning av tryckplåtar till Full HD Flexo sker i två steg i en och samma maskin. En tryckplåt tar ca 10 minuter att framkalla och ger bilder med en upplösning på 2400 dpi upp till 4000 dpi. Men den stora fördelen är att man kan kontrollera och styra rasterpunkternas utformning med hjälp av avancerad screeningteknik. Punkterna kan ha en platt eller mer rund topp. Med platt får man en tydlig skärpa och med en mer rund ökar färgomfånget och antalet återgivningsbara gråskaletoner,Med den nya tekniken Full HD Flexo fås ett tryckresultat på flexibel film som är fullt jämförbart med djuptryck, menar Esko.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078