Nytt etikettstopp vållar mediedebatt
Systembolagets beslut att inte godkänna utseendet på ett antal etiketter den senaste tiden har orsakat en mindre proteststorm i media. Senast är det nystartade Höganäs bryggeri som får sin etikett portad av bolaget. På etiketten finns en gammal bild av gruvarbetare på väg hem från dagens arbete och se det går inte för sig menar Systembolaget, som baserar sitt beslut på de råd Konsumentverket har satt upp för marknadsföring av alkoholdrycker.Så här får en öletikett inte se ut i Sverige.
Höganäs Bryggeri är inte det första bryggeriet som får sin etikett stoppad av just denna anledning. I december förra året gick Knivstabryggeri på pumpen när man ville lansera ett öl med en etikett som föreställde en cowboy vandrande längs en järnväg. Olyckligtvis fanns det på sidan en liten tecknad bild av ett gammalt ånglok med lokförare i och då slog censuren till.Liksom med Höganäs Bryggeri baserar Systembolaget beslutet på Konsumentverkets råd där det stipuleras att “marknadsföringen inte genom sin utformning ska förknippas med situationer då det enligt vedertagen uppfattning inte ska förekomma alkoholkonsumtion, till exempel vid trafik, sport eller arbete”. En tecknad bild på ett ånglok med förare fick Systembolaget att stoppa den här etiketten.I båda fallen har det orsakat de små nystartade bryggerierna merkostnader och förseningar av lanseringen. I två andra fall som vi nyligen berättat om har etiketter stoppats på grund av att de appellerar till sex eller våld. I ena fallet var det etiketten till ölet Lust som ingick i en serier nya öl från det danska bryggeriet Amager Bryghus.Systembolagets presschef, Lennart Agén, sa till Sydsvenskan att det handlar om att kvinnan och etiketten på ett ”tydligt sätt kan kopplas till sex, kärlekslust och sexuell framgång, detta i både bild och text.” Han fortsatte i intervjun:– Hon är väldigt yppig. Brösten är framtonade och att hon har den typen av leende som hon har, tillsammans med namnet Lust, sa Lennart Agén.Det andra än mer uppmärksammade fallet var Systembolagets beslut, också helt nyligen, att stoppa etiketten till hårdrockbandet Iron Maidens eget öl. Ölet har fått namnet Trooper och bilden på etiketten är hämtad från en singel med samma namn som bandet släppte 1983, föreställande ett dödskallemonster med ett blodigt svärd och en brittisk flagga.Systembolaget har svarat på kritiken och deras svar kan ni läsa oavkortat här nedan.”Systembolaget och alla leverantörer/tillverkare är skyldiga att rätta sig efter vissa bestämmelser om hur förpackningar och etiketter får ser ut. Precis som alla andra detaljhandelsföretag har Systembolaget ett marknadsrättsligt ansvar. Bland annat finns vissa regler för marknadsföring av alkoholdrycker, som vi är skyldiga att följa.På samma sätt måste vi och våra leverantörer följa de livsmedelstekniska krav som följer av lagar och förordningar – inklusive regelverken kring förpackningar och etiketter. Därför ingår det i Systembolagets allmänna inköpsvillkor att leverantören ansvarar för att de etiketter och märkningar som används på förpackningarna uppfyller samtliga livsmedels- och marknadsrättsliga krav.När Systembolaget bedömer en etikett eller förpackning, ur ett marknadsrättsligt perspektiv, utgår vi från marknadsföringslagen, alkohollagen, praxis från Marknadsdomstolen, praxis från Alkoholsortimentsnämnden, Konsumentverkets riktlinjer för marknadsföring av alkoholhaltiga drycker och ICC:s regler för reklam- och marknadskommunikation.Systembolaget hanterar ungefär 8 000 etiketter och förpackningar per år. Ibland hamnar vi i situationer där den etikett eller förpackning som leverantören vill använda enligt vår uppfattning inte uppfyller kraven i gällande rätt. Även om vi beklagar att vi ibland måste säga nej, väl medvetna om att det ligger arbete och investeringar bakom en viss förpackning eller etikett, måste vi följa lagar och regler. Det vi gör i det läget är att påtala vilka förändringar som måste göras för att varan ska följa reglerna. Ofta sker den dialogen i samförstånd med leverantören.I vissa fall har dock Systembolaget och leverantören olika uppfattning om huruvida en viss etikett eller förpackning är förenlig med gällande rätt. I de fallen avvisar vi den aktuella offerten eller avlistar produkten i fråga. Leverantören har då alltid möjlighet att överklaga Systembolagets beslut till Alkoholsortimentsnämnden, som kan pröva huruvida vår bedömning var korrekt. Systembolaget följer alltid Alkoholsortimentsnämndens beslut och välkomnar klargöranden av hur regelverket ska tolkas.”