23948sdkhjf

HP Indigo möjliggjorde Coca-Colas kampanj

Coca-Cola genomför just nu kampanjen ”Share a Coca-Cola” i hela Europa. På flaskornas etiketter har det tryckts olika namn som Anna, Emma, Daniel, Johan, Kelly, Arnaud, Blake, etc. I alla länder är det olika namn på etiketterna och för att ro iland detta mastodontprojekt har man haft hjälp av HP Indigo-pressar som producerat variabeldata på 800 miljoner etiketter.Det statiska innehållet på etiketterna trycktes först konventionellt på en 38 mikrons BOPP-film för runt-om-etikettering.
Åtta olika etikettproducenter i Europa har varit engagerade i produktionen som letts av VD:n i det holländska etikettföretaget ESHUIS, Peter Overbeek. Sammanlagt 12 HP Indigo pressar WS6000 har körts dygnet runt hos dessa åtta producenter. Produktionen som nyligen avslutades har pågått i omkring tre månader. 800 miljoner etiketter är det största enskilda jobbet som någonsin utförts på den aktuella pressen.­– Under tre månader kontinuerlig drift har HP Indigo WS6000-pressen visat sig synnerligen stabil och pålitlig med en upptid på 86 procent, säger Peter Overbeek. Med ett så starkt nät av europeiska tryckleverantörer som använder HP Indigo digitalpressar är möjligheterna för varumärkesägare som Coca-Cola oändliga.Coca-Colas kampanj omfattar 32 länder och på etiketterna har tryckts de 150 mest populära namnen och smeknamnen i respektive land. Kampanjen startade den 1 maj och pågår hela sommaren till och med augusti. I Sverige heter kampanjen ”Dela en Coke” och här kommer totalt 115 miljoner flaskor och burkar att få en personlig etikett. Det gäller Coca-Cola, Coca-Cola light och Coca-Cola zero. På etiketterna står t ex "Dela en Coke med Emma" eller "Dela en Coke med familjen". – Samtidigt som vi uppmanar våra konsumenter att dela en personlig Coke med sina vänner vill vi hylla dem. Det är första gången någonsin som vi byter ut den ikoniska texten med Coca-Cola på våra flaskor och burkar och vad är då bättre än att ersätta den med namnen på de som älskar oss mest – våra konsumenter, säger Eric Nilsson, varumärkeschef på Coca-Cola Sverige.Om du inte hittar ditt namn i butikshyllan finns chansen att göra din egen högst personliga Coke till sommaren.Till kampanjen är också kopplat en rad aktiviteter på webben och sociala medier. På den svenska sajten, delaencoke.se, kan besökarna skapa en egen virtuell Coca-Cola att dela på Facebook. Man kan också skriva ner sina sommarplaner som sedan animeras fram. På sajten dras elva vinnare om dagen i Instagramtävlingen "Dela en Coke – Dela ett foto", där konsumenter uppmanas att dela sin bästa sommarbild under hastaggen #delaencoke.På flera platser i landet under sommaren kommer det att ske event där de som vill kan producera sina egna burkar fyllda med Coca-Cola med vilket namn de vill på.– Förpackningen spelar en kritisk roll i ”Share a Coca-Cola”-kampanjen eftersom den sammanför den fysiska flaskan med kommunikation i onlinekanaler, inklusive sociala medier och sajter med innehåll genererat av användarna, säger Marit Kroon, Marketing Manager för Coca-Cola, Europa. Möjligheten att personalisera en så stor mängd etiketter med HP Indigo pressar, samtidigt som man uppnår den kvalitet och stabilitet som Coca-Cola kräver, öppnar upp nya möjligheter för kreativa kampanjer i framtiden.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063