23948sdkhjf

Synergierna större än förväntat

Billerud som fusionerade med Korsnäs i slutet av förra året rapporterar att integrationen går bättre än planerat och att synergier och besparingar blir högre än man initialt räknade med. Marknaden i Europa utvecklas dock svagt och den starka kronan tynger resultatet.VD Per Lindberg, mitten, kommenterar BillerudKorsnäs första kvartal. Bilden tagen under Pacsem i Karlstad där företaget för första gången ställde ut med ny logotype och i naturskönt grön färg.
VD Per Lindberg kommenterar utvecklingen under första kvartalet 2013:– Första hela kvartalet som det nya BillerudKorsnäs har avslutat och integrationen av de två bolagen går mycket bra. Vi har därför ökat vårt mål för integrationsprogrammet med 200 miljoner kronor till cirka 530 miljoner kronor i synergier, kostnadsbesparingar och effektivisering. Engångskostnader för realisering av synergierna och besparingarna kommer att öka till cirka 200 miljoner kronor, men är klart motiverade givet de förväntade besparingarna. Arbetet med försäljningen av PM 2 i Gävle fortskrider också enligt plan och vi räknar med att uppfylla EUs krav gällande vårt förvärv av Korsnäs.– Vårt justerade rörelseresultat för kvartalet om 432 miljoner kronor är i linje med våra förväntningar givet nuvarande affärsläge. Valutaläget med en mycket stark krona sätter hög tryck på vårt rörelseresultat och ger en negativ effekt om 68 miljoner kronor kvartal mot kvartal. Med tanke på den starka kronan är det glädjande att se att integrationen genererar positiva besparingseffekter utöver våra initiala förväntningar.– Affärsläget under första kvartalet var något avvaktande men stabilt. Situationen på marknaden varierade mellan våra affärsområden. Medan Packaging Paper mötte en något svagare marknad än normalt, upplevde Consumer Board en mer tillfredsställande och normal marknad och marknaden för Containerboard förstärktes. Sammantaget väntar vi fortsatt på ett lyft på den europeiska marknaden och som en konsekvens intensifierar vi våra försäljningsinsatser på tillväxtmarknader, avslutar Per Lindberg.BillerudKorsnäs är Sveriges senaste tillskott av jätteföretag inom förpackningssektorn. Företaget är en av Europas största och starkaste aktörer inom fiberbaserade förpackningar med en personalstyrka på 4 400 medarbetare och en årsomsättning på cirka 20 miljarder SEK.BillerudKorsnäs har tre affärsområden: Packaging Paper, Consumer Board och Containerboard. Affärsområde Packaging Paper erbjuder tekniskt avancerat nyfiberbaserat kraft- och säckpapper. Affärsområde Consumer Board utvecklar och säljer kartong av nyfiber till flera segment, bland annat drycker och konsumentvaror. Affärsområde Containerboard erbjuder wellråvaror av nyfiber anpassade för höga krav på styrka, hygien och tryck. Produktion av papper, kartong och wellråvaror sker vid bruk i Gävle, Gruvön, Frövi/Rockhammar, Skärblacka och Karlsborg, Jakobstad och Tervasaari i Finland samt Beetham i Storbritannien. Den totala produktionskapaciteten uppskattas till cirka 2,9 miljoner ton per år.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063