23948sdkhjf

Livsmedelsmässa etableras i Malmö

Nästa vecka hålls Industrimässornas i Malmö, där Pack & Emballage ingår som en av fem mässor. På mässan kommer easyFairs att lansera sitt nya mässkoncept för Malmö nästa år. Packmarknaden kan dock redan nu avslöja vad det blir.    – Vi etablerar en renodlad mässa för livsmedels- och dryckesindustrin, Food Chain Nordic. med tre fokusområden; Food Logistics, Food Pack och Food Production. Mässan vänder sig till alla livsmedels- och dryckestillverkare i hela Norden och större närproducenter i Skåne och Danmark, säger Jennie Heidenfors, projekansvarig för den nya mässan.easyFairs projektledning för den nya livsmedelsmässan i Malmö, fr v Jennie Heidenfors och Susanne Hallencreutz.
Ambitionen med mässan är höga.

– Vi kommer att satsa stort på att få ett brett och attraktivt utbud av

utställare liksom ett aktuellt seminarieprogram på internationell nivå

med intressanta talare och ämnen. Under två intensiva dagar ska vi

förvandla Malmömässan till en sjudande mötesplats fylld med nyheter,

inspirerande seminarier, nätverksträffar och en stor branschfest, säger

Jennie Heidenfors.

Om easyFairs förväntningar infrias är Food Chain Nordic på sikt tänkt

att bli Norra Europas största mötesplats för Livsmedels- och

dryckesindustrin.

Varför gör ni den här satsningen?

– Det saknas en ledande internationell mötesplats med Norden som bas i

livsmedelsindustrin och vi kan inte tänka oss en bättre plats att

placera den på än i Malmö. Både Skåne och Danmark är livsmedelstäta

regioner. I Öresundsregionen ligger omkring 65 procent av all

livsmedelsproduktion i Norden, säger Susanne Hallencreutz, Marknadschef

på easyFairs.

– Samtidigt ser vi en trend mot mer närproducerat, vilket innebär att

allt mer av det vi äter och dricker produceras i den region vi bor.

Ökad efterfrågan på närproducerat , ekologiskt, spårbarhet, etc gör att

många livsmedelsproducenter gör en mindre process redan hemma på

gården. Det leder i sin tur till ett ökat behov av t ex enkla

packmaskiner, vacuumpack m m.

Trenden mot närproducerat skapar nya företag, men också nya behov hos etablerade tillverkare, menar Susanne Hallencreutz..

– På Food Chain Nordic fångar vi upp dessa behov och ger såväl nya som

etablerade tillverkare möjlighet att nätverka och träffa leverantörer

och expertis som kan hjälpa dem att utveckla sin business.

Food Chain Nordic kommer att bli återkommande vartannat år och växlas

mot Industrimässorna. Den nya mässan kommer att presenteras i detalj av

easyFairs på årets Industrimässor, den 17-18 april, nästa vecka.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.104