23948sdkhjf

Kampanj för ökad återvinning av plastförpackningar

De svenska hushållen är mycket duktiga på att källsortera sina förpackningar och tidningar och i nästan alla fall uppfyller FTI (Förpacknings- och Tidningsinsamlingen) regeringens högt uppsatta återvinningsmål. Ett undantag är plastförpackningarna. För att råda bot på detta startar nu FTI en landsomfattande reklam- och informationskampanj.
– Över 90 procent av hushållen i Sverige källsorterar ett eller flera förpackningsslag. Med kampanjen vill vi motivera hushållen att även ta med sig plastförpackningarna när de går till återvinningen. Om vi lyckas med det har vi tillsammans gjort en stor insats för en förbättrad miljö säger Annica Dahlberg, informationschef på FTI. FTI inledde sin landsomfattande kampanj under vecka 6 med annonser i dagspress. I mars kompletteras kampanjen med aktiviteter i sociala medier, liksom radioreklam. Allt material i kampanjen är nyproducerat i samarbete med Brandreality. En andra kampanjperiod kommer att inledas i september 2013.– Tanken med kampanjen är att påvisa vad som är plastförpackningar, och motivera de svenska hushållen till ökad insamling och återvinning, samt att få svenskarna att förstå att de gör en viktig miljöinsats genom att även återvinna plastförpackningarna. För varje kilo plastförpackning vi återvinner sparar vi ett kilo olja samt minskar koldioxidutsläppen med två kilo.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.06