23948sdkhjf

Stora skillnader i attityden till förpackningar

Innventia har genomfört en internationell studie av konsumenternas attityder till förpackningar i samarbete med Kairos Future. Resultaten visar på stora skillnader i attityder till förpackningar mellan konsumenter i olika världsdelar. I Indien är t ex konsumenterna oro över förpackningarnas miljöpåverkan betydligt större än i Sverige. Även attityden till olika förpackningar skiljer sig.Fredrik Rosén, Innventia, presenterade rapporten vid Packbridges frukostmöte den 23 januari.
Rapporten beskriver sju globala krafter och dess påverkan på förpackningsindustrin och framtidens förpackningar. Slutsatserna bygger på en undersökning som genomförts bland konsumenter i USA, Indien och Sverige. Av de 1 500 tillfrågade personerna ser en klar majoritet stora problem med samhällets konsumtion av förpackningar.Framförallt i Indien finns en oro över förpackningens miljöpåverkan och hela 60 procent är till och med beredd att avstå från att köpa en specifik vara om förpackningen uppfattas som icke miljövänlig. Motsvarande siffra i Sverige är 20 procent. Plastförpackningar anses vara den största miljöboven bland amerikaner och indier, medan det är aluminiumförpackningen som svenskarna främst avstår från.Strängare kvalitetskontroller och striktare miljölagar efterfrågas och en klar majoritet av konsumenter i både Sverige, Indien och USA vill ha något eller mycket striktare miljölagar. Den globala konsumenten ser gärna mer innovativa förpackningar, speciellt de svenska konsumenterna. Tre av fem (63 procent) skulle tillexempel vilja kunna scanna av en vara för att få reda på mer om dess ursprung, leverans och detaljerad information om innehållet.– En växande global medelklass, en åldrande befolkning, begränsad råvarutillgång och en intensifierad urbanisering är några av de megatrender som utmanar produkt- och förpackningsindustrin. Vi ser att förpackningens material, och inte bara dess utseende, styr våra köpbeslut, säger Fredrik Rosén, chef för gruppen Marknads- och konsumentinsikt, Innventia.– Vi ser också en tydlig efterfrågan och ett stort behov av smartare förpackningar. I framtiden kommer vi även att se striktare krav på förpackningsmaterial som är i kontakt med livsmedel. För förpackningsindustrin kommer den växande online-shoppingen att innebära både utmaningar och möjligheter. Man kan fråga sig om den bruna låda som varan oftast skickas i idag kommer att vara lika brun och tråkig i framtiden eller om den kommer att bli en viktig varumärkesbärare?Om undersökningen En kvantitativ undersökning gjordes i syfte att mäta allmänhetens attityder, känslor och beteenden gentemot de frågor som tas upp i rapporten. Undersökningen genomfördes under oktober 2012 med hjälp av accesspaneler med respondenter Indien, Sverige och USA. Antalet respondenter var 500 i respektive land och resultaten viktades för att öka representativiteten gällande kön och ålder. Eftersom undersökningen genomfördes m h a internetpaneler motsvarar de indiska svaren inte befolkningen som helhet utan snarare den indiska medelklassen, vilket också var avsikten med undersökningen.Läs mer om undersökningen på Innventias hemsida.Se presentationen av undersökningen på Innventia den 23 januari.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079