Utvecklar morgondagens doggy bag
Vi svenskar slänger 170 000 ton mat i våra restauranger och storkök varje år. Slöseriet är enormt. I höstas tog The Packaging Arena initiativet att tillsammans med konsumenter, krögare och miljöentusiaster hitta nya förpackningskoncept för att komma tillrätta med problemet. Nu ska koncepten bli verklighet.Nina Kask från The Packaging Arena och Kjell Björnstrand från Kjell & Bolas.
Projektet MÅLTID TVÅ får nu en fortsättning tillsammans med krögarna Kjell & Bolas som bland annat driver Terrassen i Mariebergsskogen, Karlstad.- I första delen av MÅLTID TVÅ togs det fram många innovativa förpackningskoncept. Alla med fokus på att restauranggäster ska kunna ta med sig överbliven mat hem. Nu är målet att något av dessa koncept ska kommersialiseras och lanseras på Kjell & bolas restaurang i Karlstad, säger Nina Kask, Projektledare från The Packaging Arena. Hos Kjell & Bolas ser man fram emot projektet med entusiasm.- All ätlig mat går att återanvända. Vill man inte ha samma rätt som senast så kan man genom resterna skapa en ny rätt. Visst vore det kul och bra om vi kunde få in mer av den amerikanska doggy bag-kulturen på våra krogar. Det skulle kunna bli helt naturligt att ta med sig överbliven mat i en trevlig matlåda, säger Kjell Björnstrand på Kjell & Bolas.Projektet finansieras av Vinnova och nästa steg blir att sätta ihop en projektgrupp.