Succé för Swedish Excellence
Hernö brenneri lanserade den första december 2012 ginvarumärket Swedish Excellence på den svenska marknaden. Succén blev omedelbar och på enbart fyra systembolag såldes 2 100 flaskor under december månad, vilket gör Swedish Excellence till Systembolagets bäst säljande gin utanför ordinarie sortiment.
Via systembolagen säljs knappt 1,2 miljoner liter gin varje år, varav 99,8% härrörs till de tio varumärkena i det ordinarie sortimentet. Under 2011 såldes totalt drygt 2 000 liter av de andra drygt 50 varumärkena i beställningssortimentet.*1– Att Hernö brenneri under december månad sålde 2 300 flaskor via fyra systembolag borgar för ett extremt stort intresse för vår skapelse, att det därtill säljer extremt bra i relation till andra varumärken är oerhört glädjande och spännande, säger Jon Hillgren, bolagets grundare.Swedish Excellence är ett modernt gin med en rund och len smak, tydlig enbärskaraktär, fräsch citruston och en blommighet som passar utmärkt i eget majestät eller som ingrediens i en fräsch drink. För att citera den brittiska ginrecensenten David T. Smith: