23948sdkhjf

Debatt kring kampanjen "Plast är kasst

I november i fjol genomförde EU kampanjen ”Europa minskar avfallet” för fjärde året på rad. Jönköping var en av flera kommuner som valde att genomföra denna satsning. I samband med kampanjen delades alternativa kassar ut i Jönköping, på vilka det stod tryckt ”Plast är kasst”. Företag inom plastbranschen har reagerat på budskapet.
Det är myter som styr kommunens kampanj. Plast är inte kasst! Det var budskapet i den debattartikel som publicerades i Jönköpingsposten under julhelgen. Bakom debattartikeln stod Plast- & Kemiföretagen, Ekmans i Jönköping, K.D. Feddersen Norden och Acema Invest. – Med sin svepande slogan "Plast är kasst" och sin annonskampanj ställer kommunen all plast i skamvrån. Det är fel eftersom plast i själva verket spar naturresurser och minskar avfallsmängderna, stod det att läsa. Jönköpings kampanj är en del i ett EU-projekt för att minska mängden avfall. Jönköping har prioriterat plastkassen som en viktig fråga. I stället för engångskassar av plast vill kommunen att konsumenten ska använda flergångskassar. I kampanjen nämnde Jönköpings kommun problemet med nedskräpningen av haven. Det är en global fråga som handlar om brist på bra avfallshantering. Problemet är dock inte specifikt enbart för plast. Författarna till debattartikeln anser därför att Jönköpings kommun reducerar en viktig fråga till att bara handla om att byta ut plastkassen mot en flergångskasse.– Det är inte materialet i bärkassen som är det viktiga utan hur vi använder dem och framför allt vad vi stoppar i dem, skrev författarna.Lite tragikomiskt var att den flergångskasse som delades med trycket ”Plast är kasst”, är tillverkad av ett nonvoven-material och hör och häpnad - plast.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081